1

Tråd: Dålig mottagning! Försärkare?

Jag har dålig mottagning i min sommarstuga.
Har rätt nyligen skaffat Telias mobila bredband.

Undrar om det finns någon slags USB förstärkare till det mobila bredbandsmodemet (Huawei E1750) att få tag på?
Ska tydligen finnas, men vet inte hur den ser ut, vart det finns och om det nu kallas för USB förstärkare??
Hjälp!

2 Senaste redigerad av keja01 (2010-07-31 16:13:27)

Sv: Dålig mottagning! Försärkare?

Modemet behöver helst ha fri sikt mot närmaste teliamast om möjligt. Utan väggar, kullar och träd i vägen. Hänga upp modemet i ett fönster som vetter mot masten är ett första steg. Fönster bromsar signalen mindre. Högt upp på taket i något inplastat utförande bättre. Takantenner som monteras i tv-antenn höjd finns också men de vanliga modemen saknar oftast uttag för det. Komplett Antenn och modem med trådlös router kostar sådär 3500kr nånting. Till höger görs en parabolantenn av en skrivbordslampa. En enkel USB-förlängningssladd mellan modem och dator kan vara max 5 meter. USB-sladdar med inbyggd repeater var 5:e meter finns. Frågetecken för att en lång sladd kan ge spänningsfall om modemet drar mycket ström.

3

Tack, det mesta visste jag redan. smile
Så det finns en USB-förlängningssladd att köpa?
Vet du vart jag kan hitta det och vad det kan kosta?

4 Senaste redigerad av keja01 (2010-07-31 20:21:25)

En sådan här enkel förlängningssladd på 5 meter säljs lite överallt:
http://www.webhallen.com/hardvara/28799 … bel_a-a_5m

Här är en lite ovanligare aktiv sladd med repeater på 10 meter:
http://www.dustinhome.se/pd_5010368907.aspx
I teorin borde man kunna ha flera sådana 10 meters kopplade efter varandra.

5

Tack tack, då vet jag lite mer. smile

6

Det bästa är nog att skaffa ett med extern antenn ingång och sedan koppla på en extern antenn för att få upp signalstyrkan. Kolla i denna tråden här kan du köpa ett riktigt kvalitets modem för 500kr motsvarande pris om du köper det i sverige är 2100kr. På det modemet finns en extern antenningång där du kan koppla in en yttre antenn på.

/Martin

7

Tack, men hade inte tänkt lägga ut så mycket pengar på detta då jag inte tillbringar så mycket tid i sommarstugan mer än på sommaren.
Ju billigare desto bättre. smile

8

Då är nog ditt bästa alternativ att skaffa en USB förlängningskabel och hänga upp modemet på en så bra plats som möjligt.

Skaffa en kabel på några meter och prova olika placeringar. Högt eller nära fönster brukar vara bäst.

9

Japp, det var ju det min fråga gällde från början och som jag också fått svar på.
Ska testa i alla fall. smile

10

Modemet utanför fönstret ger bättre signal. Glas kan dämpa. Standardtips är nappflaska som hölje. De där i farlig plast borde vara billiga.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Låter som lite pyssel att få modemet utanför fönstret och nappflaska (???) blir nog bra. smile
Tack för tipset.