1

Tråd: Hänger sig emellanåt

Jag har användt min 3GN i ett par dagar och emellanåt så hänger den sig. Uppkopplingen bryts och när man loggar in i routern så står det

"Connection Status:     CONNECTED (DISCONNECTING)"

och sidan bara uppdaterar sig hela tiden... Det enda man kan göra är att starta om routern igen.

Jag använder senaste uppdateringen 4.2.5 tillsammans med ett Huawei e1750.

2

Sv: Hänger sig emellanåt

http://www.dovado.com/FAQ.html#routerdrop

3

Stämmer inte riktigt i mitt fall. Det räcker med att starta om routern i menyn, jag behöver inte stänga av strömmen.

4

Lägg upp ett ärende på

http://www.dovado.com/SupportForm.html

så tittar vi på det efter helgen.

/Mathias

5

Cane skrev:

Jag har användt min 3GN i ett par dagar och emellanåt så hänger den sig. Uppkopplingen bryts och när man loggar in i routern så står det

"Connection Status:     CONNECTED (DISCONNECTING)"

och sidan bara uppdaterar sig hela tiden... Det enda man kan göra är att starta om routern igen.

Jag använder senaste uppdateringen 4.2.5 tillsammans med ett Huawei e1750.

¨

samma sak hände mig med samma firmware och E182E

6

har haft detta problem LÄNGE, villket gör att 'offline' inte funkat.
ej fått något svar vad detta beror på.

med E169 och UMR, så inte 3gn specifikt problem.

det räcker att dra ur dongeln ur usb kontakten så funkar det igen.

det är möjligt att VOiP telefonen med konstant koppling mot sip leverantören kan skapa detta problemet,
ej forskat mer på detta då jag ej har samma problem längre.

7

Jaha då fick man ett samtal när man var som mest upptagen, den har hängt sig igen.

Samma sak igår, otroligt störande.

8

lösningen är enl dovado tidigare, connection tracker om den ej hjälper så är det en mekanisk timer som gäller...

9

jag hittade den funktionen idag ska prova och se om problemet försvinner.
Har börjat med att sätta den på var 30:e minut.

10

http://www.dovado.com/FAQ.html#routerdrop läs våra rekommendationer.

11

Jag la in en  ping var 30:e minut, har inte hängt sig sedan dess, 5 dagar sen dess inte en hängning.

Skönt att slippa köra med timer.

12

varför var 30:e minut? Varför inte oftare än det?

13

Skall inte behövas.

Vill inte skapa onödig trafik, och sen vill jag få ett hum om hur länge den är uppe innan den hänger sig.

Vad anser du att den bör ställas in på?

Var ser man loggfilen nånstans?

14

Connection Tracker kör några pingar var X-antal minuter. Det handlar om flera bytes åt gången. Det står på Connection Tracker sida hur mycket data går åt per månad. Om du har nån begränsad datamängd per månad plan på ditt abbonemang, så får du prioritera hur ofta du vill att den skall kolla om nätet svarar. Om den slutar svara, så får du antingen vänta en halv timme eller manuellt starta om. Annars så får du sänka tidsintervallen.

Vad har du för abbonemang idag?

15

tre Bredband Max med usel hastighet.

16

Då är den obegränsad när det gäller datatrafik.

17

Nu har det blivit ännu värre... fungerar nån timme, om man har tur och sen ballar 3GN ur. Får stänga av och sätta på, nollställa och ställa in, koppla ur modemet och sätta i det igen... och efter 15-20 försök, så kopplar det upp sig igen som det skall.

Min erfarenhet är att det inte har något med modemet att göra, även om nu ni på Dovado hänvisar till det. Modemet fungerar bra direkt i datorn, medans jag aldrig ens har haft ett dygns "upp-tid" med den kopplad till routern.
Och vi pratar om exakt samma sorts användande i båda fallen (jag har mina dagliga rutiner).

18

Har du kör var 30:e minut sedan jag skrev sist, och den har inte hängt sig en enda gång.

Jag är rätt nöjd med den trots småissues.