1

Tråd: Förslag på ett bättre modem än Huawei E182e,

Först,
Tack för ett utmärkt! forum, ägnade några timmar här innan mitt köp av grejor/abonnemang.

Prylar som inhandlades,
3's Bredband Max, med Huawei E182e
Dovado 4GR
5m USB 2.0 förlängning

Så jag kör nu med 5m USB sladd (provat många olika platser i huset, wlan av kör med nätkabel) och får då som bäst 25% i mottagningsstyrka, detta ca 6-7km söder om Grisslehamn nära kusten.

Såvitt jag kan förstå från en del posts är Huawei E182e dongeln inte bäst eller ens bra när det gäller antenn biten.

Så min fråga är vilket modem skulle vara bättre som går att köpa och skulle fungera i mitt fall, farten är ändå max 7,2 teoretiskt i området enligt täckningskartan så även äldre modem går fint för jag antar att simkortet funkar i äldre likväl som nyare donglar?

Kanske ett modem som har antennuttag som funkar för både sändning och mottagning om något sådant finns?

Tack på förhand för förslag.

Sist,
En forum tavla med plats, abonnemang, mottagning, fart dedikerad skulle antagligen hjälpa många till rätt val. (under förutsättning att folk postar i den wink)

-arne99

2 Senaste redigerad av Micke (2010-07-14 20:31:33)

Sv: Förslag på ett bättre modem än Huawei E182e,

...försök att använda en kortare USB-sladd.

Mitt modem (E1820) klarar faktisk inte längder över ca 1 meter...

Kör nu med E170:an igen för att få högre signalstyrka.

PS.: Glöm "Tre:s" täckningskarta...den visar glädjesiffror!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

3

arne99 skrev:

Först,
Tack för ett utmärkt! forum, ägnade några timmar här innan mitt köp av grejor/abonnemang.

Prylar som inhandlades,
3's Bredband Max, med Huawei E182e
Dovado 4GR
5m USB 2.0 förlängning

Så jag kör nu med 5m USB sladd (provat många olika platser i huset, wlan av kör med nätkabel) och får då som bäst 25% i mottagningsstyrka, detta ca 6-7km söder om Grisslehamn nära kusten.

Såvitt jag kan förstå från en del posts är Huawei E182e dongeln inte bäst eller ens bra när det gäller antenn biten.

Så min fråga är vilket modem skulle vara bättre som går att köpa och skulle fungera i mitt fall, farten är ändå max 7,2 teoretiskt i området enligt täckningskartan så även äldre modem går fint för jag antar att simkortet funkar i äldre likväl som nyare donglar?

Kanske ett modem som har antennuttag som funkar för både sändning och mottagning om något sådant finns?

Tack på förhand för förslag.

Sist,
En forum tavla med plats, abonnemang, mottagning, fart dedikerad skulle antagligen hjälpa många till rätt val. (under förutsättning att folk postar i den wink)

-arne99

Modem E122 duger nog åt dig... kostar bara 200 kr hos 3.

Hemma: Snart Starlink Mini ihop med Ubiquiti Unifi.
Bärbart: Starlink Mini + ZTE MU5001 + Telia Surfanslutning.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obg MAX.
Extra: Allt möjligt...

4 Senaste redigerad av arne99 (2010-07-15 16:25:22)

Micke skrev:

...försök att använda en kortare USB-sladd.

Mitt modem (E1820) klarar faktisk inte längder över ca 1 meter...

Kör nu med E170:an igen för att få högre signalstyrka.

PS.: Glöm "Tre:s" täckningskarta...den visar glädjesiffror!

Tack för svaret,

Lurigt med längden på USB sladden.
Jag antar att e170 ger bättre fart mot e1820 på samma plats eftersom du bytt, hur stor är skillnaden?

Jodå jag vet att täckningskartorna är "optimistiska".

Discover skrev:

Modem E122 duger nog åt dig... kostar bara 200 kr hos 3.

Tack för svaret,
e182e var vad jag fick med.

---

Jag har letat som en tokig efter en prestanda test mellan 3g modem fart/mottagning men inte hittat en enda vilket är märkligt då mobiltbredband numera är vanligt och just den informationen av intresse.

Nåväl, jag ska själv bidra med en mini om någon vecka mellan e182e / e170 / e1750.

-arne99

5

Ja du...det är ett jux med det hela.

Enligt UMR:en ger "E170" ca. 10% högre signalstyrka än "E1820",
men hastigheterna varierar tyvärr väldigt mycket... oavsett modem.

Du får först prova dig fram för att hitta den optimala placeringen.
Sedan kan du ju välja ett modem som passar dina behov.

Viel Glück, Micke.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

6

Du har det snabbaste modemet som går att få tag på klarar upp till 21 mb så det är inte det som är problemet, jag har ett själv.

Tror inte du vinner så mycket på att ha en 5 meter usbsladd tvärtom, i så fall är det bättre att investera i en bra antenn.

vad får du för hastigheter mot bredbandskollen?

7

"Kanske ett modem som har antennuttag som funkar för både sändning och mottagning om något sådant finns?"

Förstår inte riktigt frågan.

Du har ju uttag för extern antenn på E182E,  så du behöver inte köpa nytt modem bara antenn.
Från tex   http://www.infoferenda.com

8

FÖRSLAG wink

Läs --> http://www.mobilabredband.se/forum/view … 33&p=2