1

Tråd: Får ej SMS-styrning att fungera

Hej,

Jag har en UMR med firmware 4.2.0.213, Tellstick och Kjell & Co-mottagare (Rising Sun).

Jag kan styra mottagarna manuellt via webb-gränssnittet och ta emot och skicka SMS-statusmeddelanden från UMR:en utan problem.

Jag har testat alla kombinationer av on, On, ON etc och inledande versal på alias utan framgång.

Vad kan vara fel? Tips mottages tacksamt!

Finns det framtida planer på att kunna skicka kommandon via e-post istället för sms?

2

Sv: Får ej SMS-styrning att fungera

Glömde några fakta:
- "Allow sending SMS" aktiverat under "Home Automation"
- SMS går fram och hamnar i SMS-inboxen, men kommandona utförs ej

3

Klintan,

Stämmer nummret som du har matat in i whitelistan på SMS Remote Control?

4 Senaste redigerad av klintan (2010-05-27 12:06:47)

Tack för snabb respons,

Ja, numret stämmer och det fungerar att skicka kommandon som "status", "restart" etc. men inte sms-kommandon för Home Automation...

edit:
Förtydligade att det ännu inte fungerar.

5

Jag tycker nog att jag har upplevt något liknande efter uppgradering av routern till de senaste firmware-versionerna (Beta inför 4.2 och 4.2). Jag har skickat några SMS från en av flera whitelistade telefoner och SMS:en som tidigare fungerrat hamnar nu i inboxen i stället för att sätta på element/lampor som de gjorde tidigare.

Använder inte SMS så ofta, kör med en webbserver som sätter på/av saker, så jag har inte gjort några stora efterforskningar men jag har noterat fenomenet.

6

vad heter alla dina Home Automation alias?

7

Nu heter de downlight, bokhylla och tv. Har testat med Downlight, Bokhylla och Tv samt lamp1 och Lamp1 också.

8

Har just hört från grabbarna att det här var en ny "enhancement"; dvs att SMS är nu case-sensitive, men eftersom det har skapat lite problem, så kommer vi ställa den tillbaka till att inte bry sig om stora/små bokstäver i alias.

Vi beräknar lägga ut 4.2.1 tidigt nästa vecka.

tack!

9

OK, men mitt problem är ju att det inte fungerar trots att jag skriver exakt så som det står under Alias med rätt användare av gemener och versaler...

Beror det på någon bugg som ni tror är kopplad till case sensetive-funktionen och löses med uppdateringen eller har jag något annat fel?

10

Maila oss på support@dovado.com så får vi se vad det är som är problem

/M

11

Uppföljning:
Jag fick en RC på ny firmware via mail och nu fungerar det som det ska.

Tack för otroligt snabb support!
Imponerande!

12

Hej har fått lite bekymmer att ta bort en grupp.

Available devices:
1 Sling         ON    OFF
2 Triax        ON    OFF

Available groups:
3  all     ON    OFF <-- funkar ej längre
4  Alla       ON    OFF

Nu vill jag ha bort 3:an, men under "Groups" visas bara:
1  Alla       Sling, Triax     Remove

Hur gör man? Låta det vara kanske?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

13

Konstigt hörru! Har du försökt cleara cache på denna sida med Ctrl+F5?

Om inte det funkar, försök då med DovTelCon programmen: http://dovtelcon.buecke.com

Jättekonstigt.....

14

Tja, det tycker jag också...är väl en mindre bugg i firmwaren wink
Förutom "all ON OFF" fungerar de andra ju...även enskild.

Så, det får vara.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

15

Vilken Firmware har du??

/M

16 Senaste redigerad av Micke (2010-07-28 19:18:36)

Så här ser det ut...
Firmware Revision:    4.2.4.2451 official
Firmware build date:    2010-07-05T10:55:35Z

Måste tillägga att automationinst. sattes upp i förra firmware.
Updaterade och installerade dessutom ett nytt modem.

Skulle naturligtvis prova automation per SMS och från automationssidan.
Allt funkade perfekt...utom "all off on" då det bara påverkades en NEXA.

Då tillade jag en ny grupp med namnet "Alla"...funkar nu på båda NEXAS:s.

Nästa steg trodde jag blir enkelt...ta bort gruppen "all".
men det går ej eftersom den ju inte visas under "Groups"!

Det borde finnas nån flik där man även kan editera namnen...i nästa fw?

17 Senaste redigerad av Micke (2010-07-29 05:07:18)

Kanske de här bilderna ger en bättre förklaring ?

http://img517.imageshack.us/img517/3582/aliases.png
http://img153.imageshack.us/img153/8125/groupsj.png
Jag ser inte grupp "all" !
http://img827.imageshack.us/img827/4176/schedul.png
http://img375.imageshack.us/img375/9791/manual.png

18

"all" går aldrig att ta bort. Den är hårdkodad inne i systemet.

19

Jaha, då vet jag...tack för svaret wink

20

Förresten, du har samma fjärrströmsbrytare inmatad i systemet 2 gånger, men med olika alias. Det förklarar det hela. Märkte inte förräns nu. Du MÅSTE byta kanal på en av dem, så att det ena blir A1 och andra blir A2 t.ex.

Jag föreslår att du använder B, C eller D istället för A eftersom de flesta som skaffar såna produkter brukar hålla sig till A, och vem vet den dan din granne råkar tända och slå av din belysning.

21

Thanks...I will give it a try later on smile

Håller just nu på att ändra antennläget från vertikalt till horisontalt...
det kanske ger någonting ?

22 Senaste redigerad av Samir (2010-07-29 07:40:04)

på vad? TellStick?

UPDATE: Sorry, du menade USB modem.