1 Senaste redigerad av storån (2010-07-26 12:15:29)

Tråd: Dovado med net1 och icon505

Bor långt ut i obygden i de jämtländska fjällen och har problem med att få till en uppkoppling.

Har för närvarande telias icon 505 som funkar när det inte regnar men går väldigt segt.
Samt har även net1 D35 modem med yttre antenn som funkar ännu mer sällan men går lite snabbare.

Funderar på att skaffa en dovado 4gr, sätta in icon 505 i den samt komplettera med en antennförstärkare högt ovanför nock.

Frågan är om man dessutom kan koppla in d35 modemet i dovadon?

Skall man även satsa på dubbla antenner till d35an? Blir då alltså tre antenner!

2

Sv: Dovado med net1 och icon505

Du kan inte ha 2 modem kopplade samtidigt i routern.
Det du kan göra är att sätta failover om du har 2st dovad's.

Då skickar den ena internet till den andra, och dör den ena så tar den andra över.

Exempel med 2st.
http://www.mobilabredband.se/forum/view … p?pid=3332

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Ok.

Känns bara lite hårt att måsta lägga ut minst  3500 på kringutrustning för att kunna komma ut.
Men det är alltså ett bra alternativ för mig eller kommer ni på nått annat sätt?

4

Har du tittat på obinett's lampenn?

http://www.mobilabredband.se/story/146/Bygge_av_lampenn

5

Jo de va påhittigt.

6

Andreas skrev:

Då skickar den ena internet till den andra, och dör den ena så tar den andra över.

Exempel med 2st.
http://www.mobilabredband.se/forum/view … p?pid=3332

Det är alltså det dom menar när det står:
"Failover
Nu är det möjligt att konfigurera WAN-delen både för Ethernet och/eller en 3G USB-adapter. Funktionen Connection Tracker kontrollerar hela tiden att anslutningen fungerar felfritt. Om den primära anslutningen (t.ex Ethernet) skulle gå ner aktiveras istället den sekundära anslutningen (t.ex 3G) utan märkbart avbrott.
"

Men net1 d35 modemet kan alltså inte vara ethernet?
Förlåt min okunskap....

7

Har du testat att rikta yagi-antennen mot alla de tre närmaste net1-masterna? Har du mottagning till marksänd TV som jämförelse? Ibland blir det bättre med antennen monterad med spröten horisontella som en vanlig TV-antenn istället för lodräta.

8

Testat att rikta åt alla håll, det ända jag inte gjort är att testat med antennen riktigt högt. Det högsta jag haft den är 5m över mark. Bäst funkar det som du säger med spröten horisontellt, men bra är det inte.
Fick tag i en till antenn igårkväll men hann inte testa.

Tv går bra, den antennen kan istort sätt ligga på gräsmattan.

Blir nog att jag beställer en antenn för signalförstärkning till icon 505 + en dovado idag. Sen även testar med dubbla antenner till D35 högt upp.

Om det inte dyker upp några heta tips här under dagen....

9

Vad blir det för signalstyrka i dBm avläst i programmet Acessmanager på den till D35 medföljande cd-skivan? Yttre antenn ska sitta i högra antenn-uttaget rx/tx. Det andra uttaget kan bara ta emot, rx. Avläs även dBm utan yttre antenn med de två 30-cm spröten anslutna. Jag får då bäst mottagning då de båda spröten båda vinklas horisontellt med bredsidan mot masten.

Ofta är TV-master och net1-master samma. Har man tv-mottagning borde man också ha net1-mottagning från samma mast. Det är då inget berg i vägen. Det är starkare sändareffekt på tv dock.

10

storån skrev:

det ända jag inte gjort är att testat med antennen riktigt högt. Det högsta jag haft den är 5m över mark

Höjd är din bästa vän. klättra upp på taket med D35 och testa först med korta antennkablar om det ger någon förbättring.  Problemet med höjd är att du behöver bra antennkablar för att inte dämpningen skall stjäla tillbaka en del av signalförbättringen.

storån skrev:

Men net1 d35 modemet kan alltså inte vara ethernet? ... Frågan är om man dessutom kan koppla in d35 modemet i dovadon?

Jodå. Koppla D35 in på WAN och använd Connection Tracker med failover.

Andreas skrev:

D35 är inget modem utan en egen router. Den går bra att sätta på WAN-porten för den är samma sak som en DSL-router, fast lina eller vad som helst för Dovadon.

Jag är just tillbaka efter 14 dagars segling med dubbla bredband på det sättet, fast med en UMR. Det fungerar (nästan) bra, återkommer i en egen tråd om detta.

/Marcus

11

keja01 skrev:

Vad blir det för signalstyrka i dBm avläst i programmet Acessmanager på den till D35 medföljande cd-skivan? Yttre antenn ska sitta i högra antenn-uttaget rx/tx. Det andra uttaget kan bara ta emot, rx. Avläs även dBm utan yttre antenn med de två 30-cm spröten anslutna. Jag får då bäst mottagning då de båda spröten båda vinklas horisontellt med bredsidan mot masten.

Ofta är TV-master och net1-master samma. Har man tv-mottagning borde man också ha net1-mottagning från samma mast. Det är då inget berg i vägen. Det är starkare sändareffekt på tv dock.

Ska kolla upp detta.

12

marcus-aa skrev:
storån skrev:

Men net1 d35 modemet kan alltså inte vara ethernet? ... Frågan är om man dessutom kan koppla in d35 modemet i dovadon?

Jodå. Koppla D35 in på WAN och använd Connection Tracker med failover.

Andreas skrev:

D35 är inget modem utan en egen router. Den går bra att sätta på WAN-porten för den är samma sak som en DSL-router, fast lina eller vad som helst för Dovadon.

Tack, tack, tack.
Var det jag hoppades och trodde men ville få bekräftat från expertis.
Försvårade väl själv frågan när jag kallade d35 för modem.

Då ska jag testa att köra två externa antenner kopplade till d35.
D35 kopplade till dovadon via WAN.
En signalförstärkande antenn till icon505 inkopplad till dovadon.
D35 som primär och icon som sekundär.
Antennerna (3st) högt upp.