Tack, ska kolla zorbarna.
Jag har rejäl separat potentialutjämningsledare till bra gemensam jord i värmepumpens foderrör femton meter ned i mark. Phoenix contact trenivåskydd. Nedgrävd kopparlina 25 kvmm runt hel gården som ringskydd (viktigt skydd mot alkt utom direktträffar).
Dessutom har jag sett till att all tele och el kommit ned från stolpar och grävts ned inom närmaste femhundra meter. I dagarna läggs tio kV matningen om från luftledning till jordkabel och den nya transformatorn står i ett plåtsskjul. Varje transformator är hopkopplad med jordningem i de andra via en jordledare som ligger separatcfrån 10 kV ledningen. EON tog visst intryck av att jag kunnat logga varenda externt avbrott i min larmanläggning de senaste sju åren. Många avbrott orsakades av grenar som föll på 10 kV luftledningen.
En sak som förbisågs när mina hus byggdes på nittiotalet var att jordförbinda metallbalkar i huset. Allt som är över en meter långt bör jordas.
jag är osäker på i vilken mån skärmad och jordad lan-kabel utgör skydd mot åskinducerade pulser.
När det gäller routrar och switchar är de så billiga att det inte lönar sig att rutinmässigt byta åskskydd för att skydda dem. Om blixten går via en lankabel i en tall exploderar kabeln. Såg det hos en granne i fallet med en tvättlina som hade kärna av metall där blixten slagit ned i den höga tallen i vilken linan var fäst i ena änden. Barnkläderna som hängde på linan hade sprängts itu i vecket över linan. De verkar således vara säkrast att ha en meterlång skarv utanför huset som avlägsnas vid risk för åska.
Om man nu inte vill köra över wifi. En variant är att dra en lina över ett block högst upp i tallen så att man lätt kan ta ned och hissa upp den utrustning som sitter där, om det så bara är ett modem och t ex en jump-enhet. En vertikal bra rundstrålande antenn ca 10 dBi borde kunna ingå i paketet.
Med en jumprouter i bridge mode funkar t ex E169 och i andra änden av ethernetkabeln kan du sätta de router du vill ska hantera allt.
Med alla dessa överväganden - hur blir det med bredbandstallen?
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.