1

Tråd: Tre höjer farten

Från och med i dag 30/11 kan man med operatören Tre officiellt få mobilt bredband med hastigheten 21 Mbit/s, om man bor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund eller Karlskrona.

Skickade idag ett mejl till Erik Hörnfeldt på 3 med anledning av att jag mejlade honom i Aug. då han svarade att vi i Västerås skulle få högre hastighet till hösten 09.

Detta svar fick jag.

Ska vara klart 4 december, om allt fungerar som det ska. Då kommer du att ha 14,4 Mbps. Sedan planerar vi att släppa på 21 Mbps i mars/april.

Med vänlig hälsning

Erik/3 PR

Hoppas att flera komuner kan få högre hastigheter nu.

2

Sv: Tre höjer farten

Kör vanlig tptest nu på kungsholmen.
9Mbit/s ner och 2Mbit/s upp.

smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Har du haft samma hastighet tidigare?

4

Ligger inte västerås i 3Gis nätet som bara har 3,6 mbit som max än så länge?

5 Senaste redigerad av Micke (2009-11-30 17:41:18)

Till alla er kring Västerås::

Bara 1 mil sydväst om Västerås kör(?) "Tre", "Telenor", "Glocalnet" och "ICE" med nästan obefintlig 3G-täckning! Bedrövligt!!!

Gå inte på deras reklamblad, titta i stället först på deras täckningskartor!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

6 Senaste redigerad av G-Man (2009-11-30 17:59:32)

Här har TRE enbart ren 3G dvs 0,384mbit/384kbit,
dom har ej ens upgraderat till 3mbit...

dom säljer aktivt "mobiltbredband med 7,2mbit turbo fart" utanför butikerna... hoppas deras nöjda kunder kommer att vara långa trogna kunder wink

I stockholm så har man väll ingen nytta av 15mbit, när det finns TP nät i de flesta områden där med 1000mbit om man så önskar.
sedan finns det gott om gratis WiFi att surfa med...

7

Micke skrev:

Till alla er kring Västerås::

Bara 1 mil sydväst om Västerås kör(?) "Tre", "Telenor", "Glocalnet" och "ICE" med nästan obefintlig 3G-täckning! Bedrövligt!!!

Gå inte på deras reklamblad, titta i stället först på deras täckningskartor!

Då måste du ha otur där du bor vid Sundängenj före Ängsö där kommer jag upp till 4mbit.

8

Otur? På Tidö-Lindö (sydväst om Västerås skrev jag!!!) får jag med Tele2, E170, UMR med 30% signalstyrka också respektabla värden: 4mbit ↓ och 1.2mbit ↑...

Så jag är tillsvidare nöjd med det! Vill inte göra reklam för Tele2 men jag gillar bara inte de andras oseriösa påståenden...bästa täckningen bla, bla... osv!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

9 Senaste redigerad av gapen (2010-02-16 14:10:43)

Vilket modem ska man välja om man vill prova högre hastighet, och helst utan att låsa upp sig? option 505?     Vänligen J

10

gapen skrev:

Vilket modem ska man välja om man vill prova högre hastighet, och helst utan att låsa upp sig? option 505?     Vänligen J

Option 505 kan vara svårt att få tag i om man inte köper av Telia, och de går inte att låsa upp.
Huawei E1820/182e skulle jag gissa är bättre alternativ.

11

Jag gick på det här: http://www.dustin.se/pd_5010329029.aspx ganska billigt tyckte jag och jag hittade inte e182 obundet. Men finns det så är det modemet snabbare väl..

12

Här kan du söka:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tem … mpanj.html

13

gapen skrev:

Jag gick på det här: http://www.dustin.se/pd_5010329029.aspx ganska billigt tyckte jag och jag hittade inte e182 obundet. Men finns det så är det modemet snabbare väl..

Hade missat de där, jo de tycks ju vara okey pris tycker jag.

Hittar inget där?

14

Va...? Skriv Huawei i sökrutan och klicka på sök.

Om E1820:an är låst mot "tele2" vet jag inte...de brukar ju inte låsa modemen.

15 Senaste redigerad av gapen (2010-02-17 11:20:44)

Retsamt att dom ska hålla på o sälja låsta modem.. fast som du säger, hur vet man om dom är låsta eller kan det vara så att det bara står tele2 på dom?

16

Tele2:s modem var olåsta förut fast med logga, men det har börjat låsa dem.
Enda anledningen att ha olåst modem är för att surfa i utlandet med tex kontantsurf köpt lokalt.

Modemen är så billiga idag från varje operatör med kontantkort, från 199kr.

17

dom e inte  fullfarts modem

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

18

Stortommy skrev:

hur menar du nu ?

Vad är fullfart ?

Hemma: Snart Starlink Mini ihop med Ubiquiti Unifi.
Bärbart: Starlink Mini + ZTE MU5001 + Telia Surfanslutning.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obg MAX.
Extra: Allt möjligt...

19

Stortommy skrev:

Vad är fullfartsmodem för nåt?

20

gissar att han menar att vissa är tex 3mbit modem, ej 6mbit.

21

Det är lite olika från operatör där får man ett modem som klarar 6mbit in och 1.3 in förr 199kr , vilket  är en bra deal.
vill man ha över 5 in så kan man köpa från telia huawei e1750 några hundra dyrare men helt ok.

22 Senaste redigerad av Discover (2010-07-12 23:42:22)

andy78 skrev:

Det är lite olika från operatör där får man ett modem som klarar 6mbit in och 1.3 in förr 199kr , vilket  är en bra deal.
vill man ha över 5 in så kan man köpa från telia huawei e1750 några hundra dyrare men helt ok.

Jag har ju både Telia och 3 ( se nedan för vilka modem ) och jag tycker 3 är snabbare, jag är mest aktiv nattetid nu när det är så j*vla varmt och då är 3 ofta dubbelt så snabbt som Telia, fast jag betalar för 10 Mbit/s hos Telia så får jag oftast bara ca 3 Mbit/s, hos 3 betalar jag för 7,2 Mbit/s, dock får jag ca 4-6 Mbit/s.

I min närhet har jag två st Teliamaster** och fyra st 3GIS baser*.

** fristående master.

* takmonterade basstationer.

Så jag tycker faktiskt att modemet man får av 3 för 199 kr är väldigt bra.

Teliamodemet är ju bra det med, dock saknar det antennanslutning som lätt kan nås, dock kostar modemet bara 299 kr.

Hemma: Snart Starlink Mini ihop med Ubiquiti Unifi.
Bärbart: Starlink Mini + ZTE MU5001 + Telia Surfanslutning.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obg MAX.
Extra: Allt möjligt...

23

Det som är bra med telias modm är att det har bra hastighet ut över 5 mbit, dock brukar man landa på 1mbit.
Det är en helt ok deal.

Kör Tele2  och Tre, Tre är överlgset bäst.