Tråd: DHCP och statiska adresser från samma router?
På landet har jag adslmodem som går till en linksys router (utan WLAN). Själv använderjag statiska adresser i nätet för att kunna pinga enkelt men det är inte så praktiskt att ställa om besökares iphones och laptops
Så jagtestade att ställa in routern på DHCP ut mellan 44-54. Alla statiska adresser ligger utanför 44-54. Tyvärr strular det. Att jag råkade ge en switch fel spänning förbättrade inte situationen.
Kan amn blanda på detta vis?
Stället är stort och jag behöver fyra accesspunkter för att täcka någorlunda. Vitsen med accespunkter som delar ut wlan är att man alltid ligger i samma nät, i detat fall 192.168.0.1-192.168.0.255. GAteway är 0.101
När jag kör med en iphone inställd på DGCP hittar den en adress som börjar på 168 men som inte delar ut någon dhcp så det finns någon burk som kör en server.
Utöver accesspunkterna finns ocskå ett par WLAN routrar, bl a för att grannen ska få bredband. Sedan finns en gammal Axis kameraserver, larm om annat plus lite annat med serverfunktioner - de ska dock inte skicka ut adresser i .0. nätet. alla dessa har fasta adresser i .0. nätet. En fem-sex switchar ingår ocskå .Det är ett väldigt springande när man ska reboota allt genom att bryta strömmen.
Är det en dålig idé att blanda statiskt och DHCP från samma router?