1

Tråd: Tappar anslutning över LAN

Hejsan, köpte för ett par dagar sedan en dovado 4 och aktiverade upnp etc för att allt skulle fungera fint. Testade att styra datorn med telefonen (iphone) och efter ett tag så kan jag inte koppla upp mig mot routern. Är fortfarande uppkopplad mot routern men den accepterar inte själva fjärstyrningen. Har öppnat portar överallt och så och även testat 2 olika program och servrar i datorn. Det fungerar ett par minuter efter men har startat om routern men sen lägger den av igen. Fungerar dock att surfa felfritt på telefonen.

* har testat 2 olika program
* har testat med 2 olika iphones
* 2 olika datorer
Har senaste firmwaren från dovado.com också
* samma router som inte fungerar då altså

Ursäkta felskrivning etc, skriver på telefonen

2

Sv: Tappar anslutning över LAN

Vad jag menar är att jag förblir ansluten till routern men tappar kontakten över lan till min dator. Vet ej hur detta är möjligt då jag har haft en dlink som har fungerat absolut felfritt innan jag skaffade 3g + dovadon. På datorn kör jag win 7 men det borde ju inte spela någon roll när det har fungerat innan. Nätverket ska väl inte förändras? Är det något jag har missat i routern som kan underlätta eller? Nu när jag testar fjärrstyra med telefonen så går det inte alls, innan gick det direkt efter omstart.
Har testat uppgradera routern IGEN men inga tecken på att det ska fungera. Lite ledsen då det handlar om en router för 1000 spänn och man inte tjänar så himla bra på ett sommarjobb, men det är en annan historia.

Snälla ni, jag har sett många admins etc från dovado här på forumet. Hjälp mig!

3

Jag förstår inte hela din setup här. Vad sitter lokalt, och vad sitter utanför ditt nät? Vilket apparat skall styra den andra? Vem använder du som operatör, och vilket APN används i så fall?

4

Jag har min dator som såklart är hemma, routern sitter 1meter ifrån inkopplad via kabel. Jag sitter hemma med min iphone och vill fjärrstyra datorn i olika mediaprogram etc och det gör jag igenom wifi direkt till routern. Problemet är att routern inte vill låta telefonen och datorn kommunicera med varandra. När jag testar Apples egna program Remote för att styra itunes så kan (om man har tur) det komma upp i itunes att det är en iphone/ipad som vill styra itunes och då ska man ange en fyrsiffrig kod som kommer upp i telefonen men itunes vägrar ansluta till telefonen och telefonen likså till datorn.

Det fungerar dock nästan alltid att surfa felfritt med telefonen över wifi.

Jag kör telenor med internet.telenor.se som apn. Enligt mig den enda som har fungerat felfritt.

5

Jag hade liknande problem.
Mobilen finka braatt surfa med. Men mina PC:s tappad kontakten med internet, men lokala anslutningen fungerade eller var begränsad.
Samt att ingen PC hitta den andra.

Jag ändrade i roterns inställningar under Wlan till b+g standard.
Dvs att den inte jobba med senaste N-standard.
OCh då löse sig problemet, alla datorer ser varandra och kan surfa hela tiden.

6

Tack ska ta o testa det

7

Okej, visade sig att det var problem med datorn. Båda datorerna hade blivit installerade med samma skiva av win 7. Något med den verisionen som buggar nätverket tydligen. Tråd kan låsas

8

trevligt att du listade ut det :-)

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!