1

Tråd: Signalstyrka

Viken prameter i dovado setup:en ger det rätta värdet av signalstyrkan.

Har nästan alltid olika värden i själva setup huvudet samt under modem status

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

2

Sv: Signalstyrka

Den som visas på MODEM STATUS sidan är mest aktuell eftersom status bar högst ovan uppdateras 1gång/minut.

3

Varför inte uppdatera setupmenyn oxå ... ?

4

setup meny?

5

Under modem setup antar jag att man måste klicka på update för att den skall ändras, signal styrkan

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

6

Samir skrev:

setup meny?

Huvudet på sidan ...

7

update knappen uppdaterar nedre sidan(modem sidan), övre raden uppdateras självmant om jag minns rätt. med den angivna tiden i java skripten.
om inget ändrats i senare fw.

8

Uppdateringen på signalstykan verkar inte fungera nåt vidare. Går det att se signalstyrkan på nåt annat sätt, tex. via hyperterminal och AT kommando? Det är ju till stor hjälp om man skall ställa in en riktantenn...

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

9

Om du skall göra så, då kan du trycka på DISCONNECT, och sen UPDATE varje 10 sekunder eller så innan du hittar rätt och trycker CONNECT.

10

Samir skrev:

Om du skall göra så, då kan du trycka på DISCONNECT, och sen UPDATE varje 10 sekunder eller så innan du hittar rätt och trycker CONNECT.

Jag är ute efter samma sak, men värdet ändrar sig inte.
Först när jag trycker CONNECT ser jag det nya värdet.
Ganska meningslöst när man vill hitta bästa signalen.
Jag har pincode på simkortet, men det ska väl inte ha någon betydelse?

Dovado UMR Firmware Revision: 4.3.3.3147 official

11

Återkommer till detta ämne

Hur trovärdig är UMR när den visar signalstyrkan?
Efter uppgraderibng till fw 4.2.3 så visar den ofta att jag bara har 2G (21%), så var det aldrig med den förra fw.

Men när jag kör bredbandskollen så ligger ner på ca 2.5 vilket inte är någon 2G prestanda

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

12

Vad har du för modem? Den hämtar signaldata från modemet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

E1750

Innan jag uppgraderade så såg jag aldrig att den visade 2G

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

14

Modemet E1750 diod lyser blått hela tiden så den är kopplad mot 3G men Dovadon signalstyrka säger 2G så det måste vara en bugg med den senaste fw då det inte var så med den tidigare

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

15

Samir skrev:

Var sitter dessa knappar?
Jag har samma problem som SM6VTT. Vill se signalstyrkan i realtid. 169 modemet ger mycket bättre signalstyrka än 1750, men behöver ändå en yttre antenn

16

BGA skrev:

Jag har samma problem som SM6VTT. Vill se signalstyrkan i realtid. 169 modemet ger mycket bättre signalstyrka än 1750, men behöver ändå en yttre antenn

På MODEM->MODEM STATUS sidan.

17

Jag har ett umr och ett abb från Telenor med 10M lina från en E1820 dongel och riktantenn på taket. Linan har vart lite svajig men för 3 dagar sen hände något, helt plötsligt har jag en stabil(!) lina mellan 4-7 GB och laddar torrenter i 400kB, men umr-en visar "Signal: 7 % (2G)". Någon som har vart med om något liknande?
//Danne

18

Den har säkert inte uppdaterat sig ordentligt i tid. Gör en DISCONNECT, sen vänta en halv minut, och gör en CONNECT.

19

Fantastiskt. Har kämpat hela sommaren med Tele2 och Huawei 220, 1750 och 169 + yttre riktantenn. Får bara 2G och 6-30  Kbit/s. Hämtade för 10 minuter sedan upp en gammal parabolantenn. Lade upp den på måfå på ett bord tejpade fast 169 där Lnb brukar sitta. Vred antennen tills led lyste stadigt blått. Vipps så har jag 20% 3G och 1,84 Mbit/s i TPTEST. Tänk om man på något sätt kunnat se signalstyrkan i realtid ( som när man ställer in antennen mot en satellit). Parabol borde vara den rätta lösningen för os med dålig signal- finns det verkligen inga färdiga lösningar. Jag menar parabol med fäste för ett vattentätt modem eller antenn med sladd in till modemet?
En glad Bo Gunnar

20

Om du har en 3gtelefon så bode du kunna installera nån applikation i mobilen och hålla den där modemet ska sitta, när du riktar in parabolen.
Det finns några på forumet som arbetar med sådant här de borde kunna svara.

Såg en applikation i ett annat forum men minns inte vad den hette.

21 Senaste redigerad av lillmalen (2010-09-02 15:34:55)

BGA, här finns parabol http://www.kjell.com/content/templates/ … ,238000000
Köp sen lågförlustkabel HDF400 så att någon signal blir kvar till modemet

22 Senaste redigerad av walaro (2010-09-02 18:08:27)

Lillmalen, det ser ut som en rundstrålande wlan antenn!

Edit, Ska vara riktad naturligtvis, själv kör jag med art nr: 30799 med riktigt bra resultat

23

Visst är det en WLAN avsedd för 2.4 GHz men enl. uppgift skall den funka bra även vid 2.1 GHz, vi får se....

24

lillmalen, var hittar jag kabeln du nämnde, HDF400 ?
Bo Gunnar

25

Köpte min här http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ … 16167.html