G-Man skrev:du ställer troligen prio via 123456789 listan du länkade till tidigare....
Yepp problemet är bara att den listan var avseed för en annan SNOM-telefon som är mer för kontorsbruk...
Inställningarna för Codecs på SNOM M3s router ser ut som på den här länken:
http://wiki.snom.com/Snom_m3/Configurat … Identities
G-Man skrev:ang voip, det går inte att routa till sig själv med dovado routern iaf dom jag provat. addera sedan blockeringen för trafik inom operatören. så kommer lokala samtal inte att funka.
lösningen är att använda "trunk" från växeln till en lokal asterix eller dyl för att komma runt lokal routin blockeringen. är iaf inte säkert att det funkar iaf då det är fler parametrar som måste vara ok, bla möjligheten att oppna portar, och jag har bara fått det att funka på 1a försöket med T2, betyder inte att det inte skulle funka med andra operatörer.
Eeeh nu hänger jag inte med riktigt...
Du menar att om jag seriekopplar två Dovados för att få failoverfunktion mellan två 3G operatörer så måste jag göra som du beskriver?
Men om jag har en 3G router som t ex Multenets HSUPA router som har inbyggd VPN-klient så torde jag kunna köra tunnlad IP-telefoni via t ex anonine.com o då borde väl IP-telefonin rulla på bra?
Jag tänkte dessutom att köra SNOM M3 DECT-telefonin på en egen router som dessutom kör trådlöst och då inte behöver alls "beblanda" sig med den andra routern som då skulle köra övrig internettrafik både trådbundet och trådlöst (fast på annan kanal och med annat SSID) . Jag tänkte alltså inte alls koppla ihop dom två.
Jag skall nu i helgen testa med att byta från mitt Telenor 3G med static.telenor.se som APN till mitt andra 3G-kort som är från TRE och då köra med APNet bredband.tre.se o se hur det funkar med IP-telefonin när jag kör med TRE.
Det är dock väldigt sällan jag har problem med IP-telefonin hemma i villan, för det mesta funkar det riktigt bra. Skönt o slippa Telia som ville ha 30 000 spänn för att dra in fast anslutning till vår nybyggda villa. Då lägger jag hellre ned 10-15 tusen på en RIKTIGT bra 3G-setup med multipla operatörer och en proffsrouter i stil med Multenets HSUPA-router och extern riktantenn på taket. :-)