Tråd: Huawei E169
Hittar någon en antenn som verkligen gör nytta till detta modem.
Skriv in vad ni kör .
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Huawei » Huawei E169
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hittar någon en antenn som verkligen gör nytta till detta modem.
Skriv in vad ni kör .
hej !
det finns flera antenner att köpa, problemet är ju bara det att den "förstärkning" som antennen ger försvinner i kabeldämpning, eftersom alla antennkablar (som jag har sett) är på tok för tunna.
det brukar vara RG-174, den kabeln är ju rena avbrottet på dom "höga" frekvenserna som mobiltelefoni / mobilt bredband ligger på.
det krävs rejäla lågförlustkablar om det ska vara nån större vits med yttre antenn.
undantaget är väl om man har en riktantenn med rejäl förstärkning som överstiger kabeldämpningen.
Hej karra,
Det är det säkert flera medlemmar i det här forumet som kan intyga att våra antenner gör skillnad.
Berätta lite mer om din situation - alltså var du behöver mottagning? Är det fast montage på fasad, båten eller för bilen?
mvh
Anders
Jag ska ha den inne .
Men det gör inget om den är ful .
Bara den ger bra signal kabeln behöver inte vara mera än en meter
Hackerman1
Så du menar att det är bättre köra med lång usb kabel och kort kabel ut från modem till extern antenn
Anders Ekström
infoferenda.com
Ni måste väl kollat hur mycket tapp det är per meter eller så..
En 3G Directional 11dBi är ofta ett säkert kort.
Det är en riktad antenn för fast montage.
Det absolut bästa är att placera en 3G-router med modemet så nära antennen som möjligt. Då kan du sen röra dig fritt i WLAN-zonen. Samt ansluta fler än en dator.
Det finns givetvis spec på dämpningen beroende vilken kabel du väljer.
Den vanligaste kabelsorten "super low loss" ligger på 0.4dB/m vid 2GHz om jag inte minns fel. Maila gärna till salj@infoferenda.com för exakta data.
fortsatt trevlig kväll,
/Anders
Ska du ha antennen inne så finns det så mycket reflexer att värdet av en riktantenn är tveksamt. Jag har kört med den antenn Telia säljer till huaweii E960 routern. Antennen är 24 cm hög och har magnetfot. Den kostar 349 kronor och funkar bra både till router och E169 modem. Dock behövs en kontaktövergång, det har Infoferenda. I bland funkar det bättre att sätta antennen på fönsterblecket.
I ett rum blir det snarare så att man får leta efter den punkt där mottagningen är bäst. Kanske antennen ska sitta under taklampan..
(Antennen är 24 cm hög och har magnetfot. Den kostar 349 kronor och funkar bra både till router och E169 modem)
Gör den någon skillnad då ?
jag har provat extern magnet antenn till e169, blev ingen skillnad, placeringen gjorde skillnaden. kontentan är att en snutt usb sladd funkar lika bra.
antennen var en rundstrålande.
en 'kraftig' riktantenn ger bättre mottagning = fast placering.
Så som G-Man skrev blir innebörden att den yttre antennen inte ger någon förstärkning i förhållande till osb modemets egen men att den skillnad som
uppstår kan bero på placering av antenn respektive modem. Den effekten haf jag sett vid stark signal.
Jag håller med om att det första man ska försöka med är en optimal placering av modemet. I nästa steg prövar man en yttre antenn. En magnetfotsantenn kan man t ex sätta på ett fönsterbleck eller ett räcke utanför ett fönster. Lättare än fuktsäker montering av dongeln.
Fast riktantenn är bättre - om man vet vartåt den ska riktas. Inte så klart när man sitter vid bakgården en trappa upp omgiven av femvåningshus i en stad. Då är allt som kommer ned reflekterade signaler.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Huawei » Huawei E169