Tråd: Hoppande nät på UMR...
Hej, satte upp 13 umr:er i förrgår. En historia för sig eftersom tele2 misslyckades med sin upplägning av 12 av 13 abonnemang... Efter drygt ytterligare ett dygn och de hade startat om och gjort om var 12 av 13 igång. Den sista (givetvis nummer 13) hade fått ett sim-kort som tele2 hävdade tillhörde någon annan och som varit i bruk i flera månader och som hade använts när jag hade det i min påse. Fast när jag pratade med någon annan menade de att simkortet inte fanns överhuvudtaget och inte fanns inlagt i något system...
När jag höll på att försöka få igång den lade jag märke till att täckningen varierade enormt. Tyvärr uppdaterar ju routern täckningen alldeles för sällan och struntar i mitt updatekommando, men det jag har sett är att utan att routern rörts alls varierar täckningen mellan 78% och ingen täckning alls på såväl 2G som 3Gnät.
Jag gissade att det var det konstiga sim-kortet som stökade till det, men det är fortfarande likadant. Tendensen är att den övergår från bra 3gtäckning till sugig 2gtäckning efter någon minut efter omstart. Det vanligaste jag har sett efter ett tag är 2G, 20%, men som sagt det varierar ordentligt.
I min kunds vanliga telefon har han bra täckning via 3g på samma plats. Det finns inte fler störningar här, snarare färre än på de andra platserna.
Vad tror ni - operatörsrelaterade fel, modemrelaterat eller vad?