Tråd: Don't fix what's not broken...
Jämmer och elände, jag har kvaddat min Dovado/modem setup som tidigare gick som en klocka.
Behöver lite råd om vad som är mest troliga orsaken till mitt nuvarande problem.
Följande har hänt:
Har en UMR i sommarstugan som används för att logga temperaturer och elmätare samt övervaka en värmepump, allt via en lysande liten pryl som heter logger2020.
Loggningen pågår 24/7 till en web-tjänst där alla data lagras och jag kan följa det i realtid över internet.
Denna funktion har varit i testdrift sedan slutet av Januari med ett (lånat!) Huawei E220 samt Telia abb.
Det har fungerat fullständigt felfritt, inte en enda gång hängde det sig under nästan tre månader.
Nöjd med detta "proof-of-concept" så sonderades terrängen för vilket eget abb jag skulle skaffa.
Tele2 sticker ju ut med sina 89 SEK för ett small abb och trafiken som genereras är bara typ 100 MB per månad så valet kändes enkelt (Nöt!).
Införskaffar ett Tele2 Small och Expert skickar med ett E1820 modem.
Ut till stugan och koppla in grejorna. Modem tvärdött.. blinkar bara grönt.. Vanurå..
In å googla, hittar till detta eminenta forum. Aha! kan vara problem med firmware..
Uppgraderar firmware i både E1820 och Dovado UMR till senaste version laddat från Tele2 resp Dovado's siter.
Nu funkar det.. hem glad i hågen.
Efter tre dagar. Tvärstopp i loggningen. Scheisse.. detta har aldrig hänt innan. Hard reset löser problemet.
Något störd av att stabiliteten uppenbarligen inte är densamma som innan.. ut och surfa igen.
Efter att ha läst MÅNGA inlägg på denna och andra siter om hängningar och olika modems stabilitet I UMR så dras slutsatsen att jag skall tillbaka till ett E220 modem.
Ägaren till E220 som kör sitt i en dator går med på att byta till mitt nyare E1820. Bra. Men.. Problem! Båda modemen låsta. Ut och googla igen.. aaaah man kan låsa upp själv (E220) alt. semi-själv (E1820). Sagt och gjort.
Med upplåst E220 modem, i med Tele2 simmet, ut till stugan igen, och Voilla!! Funkar.:)
Hem...
Två dar senare (idag). Dött. WTF! Med detta modem också! Nervositet tilltar. Och där är vi nu.
Sammanfattningsvis är alltså skillnaden mellan ursprungliga setupen och nuvarande:
- Tele2(mobileinternet.tele2.se) istället för Telia(online.telia.se), signalstyrkan verkar liknande. Var ca 20% innan och är ungefär detsamma med Tele2.
- Nyaste firmware i UMR (kommer inte ihåg vilken den tidigare var)
- Har ändrat från 'Let UMR detect safe settings' till 3G general efter att ha läst Samirs rekommendationer
- Har aktiverat Connection Tracker som inte var igång tidigare
- E220 upplåst
Till slut frågan.. Vad är den mest troliga orsaken?
Kan det vara så illa att Tele2 skulle vara mer benägen att hänga modemet än Telia??
Vad annars? UMR firmware?
Jag vill VERKLIGEN tillbaka till den stabila miljö jag hade tidigare, kan tänka mig att ta den större kostnaden för Telia om det skulle visa sig nödvändigt. men jag kan inte riktigt förlika mig med att det verkligen skulle vara operatören som är problemet? Min hjärna är dock för begränsad på området så all hjälp mottages tacksamt