Tråd: Drivrutinerna
Väl mött i detta eminenta forum! Här kommer en liten historia om en dag i en D-35 ägares liv!
Bor i obyggden (detta är ej glesbyggd, det är glesare än så!), i bergen i norra Hälsingland. Här finns trakter som Telia aldrig hört talas om. Här finns master som skickar in sina signaler rakt in i bergväggarna. Efter åratal av optimistiska, men fruktlösa försök att upprätta någon form av användbar internetuppkoppling får jag så höra talas om ice-net! Perfekt! Utomordentligt!
Sagt och gjort! Jag åker och handlar ett D-35 modem och en YAGI-7 antenn. Antennen förstår jag att jag måste ha, då vi bor också utanför ice-net's egentliga täckningsområde!
Glad i hågen åker jag hem till vildmarken och sätter igång att söka "conection" enligt konstens alla regler. Detta innebär, som ni kanske vet, att hänga ut genom olika fönster, klättra på gamla tak med livet som insats, åka kilometervis med bilen runt om i trakterna för att åtminstonde en gång få se den gröna dioden lysa uppmuntrande. Detta började jag med den 31/12-09!
Tre månader senare och ett antal telefonsamtal till ice-supporten hade den förbaskade dioden ännu inte lyst, annat än vid uppstart! Reset? Jadå, jag gjorde reset ett antal gånger. Ny programvara? Jadå det ordnade jag också. Vid det sista telefonsamtalet till ice-net, säger så supporten att dom ska skicka en liten drivrutin som inte finns på deras hemsida!?
Vid det här laget är jag klar uppgiven och börjar tycka illa om mitt D-35 modem. Säger att, " visst skicka vad ni vill, det funkar inte i alla fall".
Ice-net skickar, jag installerar och det förbaskade modemet gårigång på sekunden och har fungerat sedan dess!
Jag ringer nu åter till ice-net och måste fråga hur länge man känt till den här nya drivrutinen, men dom bedyrar att detta har dom kommit på helt nyligen!Kan det vara så?
Nu fungerar emellertid D-35:an, men hastigeheten är låg och jag är lite gladare.:lol: