Jag har fått bekräftat från 3's support att 3 inte tillåter IP-paket mellan egna IP-adresser, dvs mellan sina egna kunder. Detta gäller både privat- och företagsabonnemang. Och oavsett tillvalet fast IP på företagsabonnemanget.
Jag har spenderat ett par timmar igår och idag med flera olika supportpersoner och svaret har till slut blivit detsamma; sådan trafik är blockerad av tre. Skälet är att den skulle orsaka höga kostnader. Ingen av supportpersonerna har kunnat förklara vad som skulle orsaka de höga kostnaderna, men tillägger att det finns inget jag kan säga eller göra som ändrar på saken. Jag stod på mig för att få prata med någon som kunde förklara. Det samtalet slutade med att supportpersonen lade på luren.
Husomhelst lyckades jag få en månadsavgift avskriven (249:-) för att jag var missnöjd med att ha köpt ett kontant mobilt bredband som inte fungerade mot min mail- och web-server. Alltid något...
Jag har ett 3-Max-abonnemang med Huawei E182E i en Dovado UMR (som fungerar kanonbra!). Jag kör egen webserver (apache), mailserver (hMail) och IP-telefoni (cellip) genom det mobila bredbandet. Jag har ett par hundra meter till basstationen och det fungerar bra och stabilt; det är tillgängligt månader i sträck utan problem. Jag har en power-timer på Dovadon som slår av strömmen en minut vid 03:00 varje natt för att få ny IP-adress vid en bestämd tidpunkt. Jag använder DynDNS för att peka om adressen till domänen.
Till laptopen har jag en Huawei E1550 där jag kan prova med både Telenor- och Tre-kontantabonnemang. Båda fungerar bra i övrigt men med tre-abonnemanget är min egen server blockerad.
Konsekvensen av tre's blockering är för mig:
1. Jag kan inte använda ett tre-kontantabonnemang i laptopen för att hämta mail på min egen mailserver. Däremot fungerar Telenor bra (eller vilken annan ISP som helst...)
2. Detta är värre: Min websida kan nås av alla, utom andra tre-abonnenter. Detta innebär problem för min fru som marknadsför sin firma via webben.
Problem #1 ovan är lätt fixat; jag kör med telenor kontantkort på laptopen.
Men problem #2?
Min egen webserver körs via ett tre mobilt bredband. Adressen är:
http://www.ekmarks.net/
Min gissning är att alla kan nå den utom de som har tre-abonnemang...
Jag tycker filtreringen är obegriplig. Finns det någon som har en idé om hur jag kan gå vidare?