Ursäkta Meko att jag går Off Topic men jag tänkte bemöta kritiken ifrån Flygradar.nu,
Håller med om att det är tråkigt att våran UMR/3GN/ Modem hänger sig och att inte kombinationen inte alltid ansluter till nätet igen.
Men tyvärr är det så som Samir skriver i de flesta fall är det inte i våran hårdvara där själva krashen händer utan i den del som ansluts in vår. När det är buggar som vi har i våran mjukvara försöker vi åtgärda dem så fort som möjligt. Vissa saker tar några dagar andra kan ta längre tid. När det gäller modem kan/ har inte kompetensen att gå in i ett modem interna mjukvara.
Utan det enda vi kan göra är att hänvisa till de firmware resp Operatör har lagt ut på webben. Vi kan tyvärr inte säga att Modem x funger perfekt, för det kan vara så att mjukvara y till modem x från en operatör är stabil, men inte mjukvara y till samma modem.
Vi har haft support case där personer skrivit till oss och sagt
"Jag läste på siten XYZ om att det fanns en mjukvaruuppgradering att ladda ner från websiten http://någonstans.com/ och nu så verkar mitt modem blivit låst till ett annan operatör, vad ska jag göra?? "
Bla därför rekommenderar vi att folk använder vad de får från sin Operatör, då får de inga problem om något händer med deras hårdvara
Idag finns det på modem sida i stort sett bara en enda chipset tillverkare därav så är problem likartade mellan olika tillverka av modem. Det har nu på senaste tiden börjat dyka upp modem med chipset i från andra tillverka, om de är stabilare eller inte är något som framtiden får säga. Så jag anser det är fullt relevant att länka till infromationen från Telia att de hade problem med mjukvaran i 505. Även om jag själv sagt dont touch it if it works.
Ang frågorna som ställs om tex SMS-C är relevanta för att förstå vad som exakt är fel.
Tex om en person tar sitt SIM sätter in det i sin telefon så skriver vissa telefoner över SMS-C på så sätt skulle man antigen kunna få det bortaget alt. få fel SMS-C. Så det är bara en del av felsökninen.
En annan jämförelse kan vara att visa modem sparar senast använda APN i sig, Så när något stoppar in det i en router så behöver de aldrig ange APN utan routern kopplar upp sig direkt, Och sedan efter några månader sedan så slutar det bara fungera och då ringer man oss. Och när vi guider folk igenom hur de sätter in APN, så får vi svarat det här behövde vi aldrig göra förrut vi bara satte in modemet och det fungerade. Är det fel på routern eller modemet?
Själv tycker jag en Timer är en relativt enkel billig lösning om det är så att man har routern på ett ställe som är väldigt onåbart. Då har man enheten hårt reset:at var x dag eller hur man nu har satt upp den. Ponera att vi skulle ha en hårdvarureset och så har våran enhet totalhängt sig då är man utlåst iallafall.
En annan lösning är det Samir föreslog idag att om man inte behöver ha 24/7 access mot routern är att låta den starta upp i disconnectat läge, Då så stressas inte modem och man kan skicka ett SMS där man säger åt routern att connecta när man vill ansluta till den alt enherter bakom den.
Ang modem och kvantiet,
Vi har ingen som helst planer att sluta lägga till modem vi får varje vecka in request från hela världen om nya modem för att just de person/organisationer behöver stöd för det. Tiden på hur lång tid det tar att få in ett modem beror på när vi får tag på ett modem fysiskt, "Vår modem hink börjar bli stor"
Mvh
Mathias Johansson
CTO DOVADO
Sådär tillbaka On-Topic