Jag tror att det måste vara en tillfällig överbelastning på resp. radiomast!?
Jag har nämligen också märkt något konstigt när jag testar hastigheterna med "Bredbandskollen". Enligt sidan skall jag kopplas till "servern närmast dig"!
Men rätt som det är blir det ibland Malmö i stället. Även i "Speedtest.net" är då Malmö förvald och mina fina uppströmshastigheter, som jag oftast har från V:ås till Stockholm, blir nästan obefintliga (0,3 Mb/s)! Då förstår jag varför det ibland inte kommer fram tillräckligt med saft till "Slingplayer:n" i Spanien (server "Elda").
Numera kör jag också med "E1820" igen och de nyaste firmwaren. Jag använder mig av en adapter-manchett från en yttre antennen...den fasta anslutningen i modemet ger mig faktiskt sämre signalstyrka och hastigheter!?
Mina genomsnittsvärden med "E1820" och max 35% signal (enligt UMR:en):
3 till 5 Mb/s nedåt och 0,6 till 1,2 uppåt.
Mina genomsnittsvärden med "E170" och max 50% ! signal (enligt UMR:en):
2 till 4 Mb/s nedåt och 0,8 till 1,2 uppåt.
Modem internal model: E1820
Modem firmware: 11.825.03.00.56 <----!!!
CONNECTED 35 % (3G)
Att komma ihåg:
På Tele2 Mobilt Internet Small, Medium och Large är det upp till 1,4 Mbit/s uppströms. Med gamla abonnemangsformer är det upp till 0,3 Mbit/s uppströms.
>> _____PC (Win 10 Pro) <=> *D-Link DWR-923 <=> o/e <~> Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]