Nu är det provat,
pingade ip# som är EOF
dovadon ringde om tre gånger, bootade om, prylen bröt strömmen till usb modemet, routern kopplade upp sig på nytt via 3g.
Alt 1: Ström tas från USB porten till den, kopplas mellan USB modemet och routern = som vilken usb pryl som helst, garanti är ok?
Alt 2: Drivs via eget batteri, kopplas mellan routern och USB modemet på samma vis = slöseri med batterier, inget direkt alternativ.
Alt 3: Som jag använde pga enklare under test, ström tas via routerns nätadapter.
Kommer alltså bara att aktiveras i steg 4, 'omstarten' av dovadon efter tre "failed connect".
Dom problem jag själv haft så skall detta räcka för att få i gång allt.
Om du ev vill använda denna, kolla om problemen löses genom detta först:
- Modemet är svart när den inte kopplar upp sig.
- Men att dra ur usb sladden och åter koppla i modemet får routern att koppla upp sig utan andra åtgärder.
= Då skall den räcka, och samtidig lösa MODEM problemet, för det är INTE dovado relaterat.
Endast testat med enbart 3G uppkoppling, dvs utan failover men det lär inte påverka detta nämnvärt.
kan byggas in i routern om man ogillar garantier och vill undvika rassel runt den....
E220 och liknande som drar +500mA bör beaktas vilken modell man väljer, pga att dom max lastar USB kontakten om även denna skall drivas via USB. Den drar någon enstaka milliampere, knappt mätbart men kan skapa problem ev då det enbart testat med dom donglar jag har liggande.