Tråd: Ser inte Topcon print server på mitt dovado nätverk
Jag har haft en Dovado UMR med 3's mobila bredband ett tag nu och det funkar klockrent. Inga problem att koppla upp nya laptops och bandbredden är bra och stabil.
Men...
så kom jag på att jag skulle vilja ha en skrivare i nätverket och inhandlade därför en trådlös Topcom Print server 1000G på Kjell&Co att koppla in min multi-skrivare på. För att konfigurera WLANet på den kopplas den in via en LAN-port på Dovodon och så nås den via sitt gränssnitt. När konfigurationen är gjord kan LAN kabeln plockas bort och kommunikationen går sedan via WLAN. Dte är ju straight forward. Problemet är att min Dovado aldrig hittar printservern när jag kopplar in den
Routern är inställd som DHCP och som sagt det är aldrig problem om jag t.ex. kopplar in en laptop via LAN-portarna.
Jag har tagit min printserver till ett annat hemnätverk (med en Netgear WLAN router) och där funkade det perfekt. Alltså tror jag nu att det har med Dovadon att göra. Nån som har något tips? Det vore så skönt att få igång detta så jag slipper ha en usb-kabel dragen genom huset till skrivarn.
Lite info:
Product Name: Dovado UMR
Serial Number: 16a610636a
Product Number: 629110327005-4
LAN MAC-address: raderat
WAN MAC-address: raderat
Product Revision: 1.0
Reported Download Status: Upgraded successfully
USB Modem: Huawei 3G
Firmware Revision: 4.1.3.1637 official
Firmware build date: 2010-02-19T13:51:31Z