Tråd: Problem med Wlan+iPhone samt gula usb/wlan lampor.
Hej, skrev för någon/några veckor sedan i Firmware tråden om problem med sambandet mellan min Iphone och 3GN'en.
Fick då i svar att iPhonens Wlan kunnde spöka och ombads att uppgradera iphone firmware till 3.1.3 (likt den iPhonen som 3GN testades med).
för att inte glida allt för off topic där så försöker jag med en ny satsning här.
Efter ett gäng timmars googlande och svärande samt lite vardagligt bankande i bordet har jag kommit fram till att jag inte kommer att uppdatera min iPhone till 3.1.3 då jag har jailbreakat och blir av med detta i en eventuell uppdatering. Hur som haver så har ju faktiskt mitt Wlan på iphonen fungerar fläckfritt med alla tidigare Wlan jag varit uppkopplad mot, så jag sneglar förargat mot den söta 3GN'en i fönstret iaf!
Förklarar lite närmare hur min situation ser ut.
Dovado 3GN
firmware: 4.1.3
USB Modem: OPTION GT MAX HSPA (GIO225 om jag läser på modemet?)
Operatör: Telenor
3G Täckning: 51% (hur jag än fipplar med min 3m. USB sladd i fönstret.)
[b]Iphone 3GS[/b]
Firmware 3.0.1
Problemet.
WLAN lampan samt USB lampan på 3GN'en lyser orange? hastigheten till min laptop går helt okej via både RJ45 som vid WLAN, om något lite långsammare än när jag kör modemet direkt i USB porten på laptopen.
Texten nedanför är inte allt för stensäker, jag har svårt att se något riktigt mönster för WLAN beteendet, men det kan ge ett humm om situationen iaf.
iPhonen har alltid(så vitt jag vet) full WLAN mottagning när jag slår på WLAN i iPhonen. men så fort jag hoppar ut på safari och petar i Google.com så droppar den från 3 i signalstyrka till 1.
Den kan även gå tillbaka till 3 i signal när jag idlar och sedan hoppa ner till 1 igen utan att jag gör någonting nätverkrelaterat på iPhonen.
Det jag vill säga är att WLANet är inte helt dött, utan det är väldigt ostabilt bara, Det har ingen som helst betydelse om jag är långt ifrån eller nära 3GN'en. signalstyrkan kan hoppa upp och ned om jag så lägger iPhonen på 3GN'en.
De 3 frågetecknena är som sagt
1. Orange WLAN lampa (med dock fullt fungerande WLAN för laptopen)
2. Orange USB lampa
3. iPhonens hoppiga WLAN
Hoppas det är tillräckligt för att kanske lösa det i viss mån.