1

Tråd: Ansluten men ändå inte?

Jag gör ett försök här, ni får vifta lite med pekfingret eller flytta tråden rätt om nödvändigt.

Hur som helst, min svärfar har mobilt bredband från Telia med kontantkort.
Problemet ligger i att trots att han anslutit till internet så kommer han inte in på någon internet-sida.
Modemet är ett Huawei E1750 om det har någon betydelse.

Vad är felet och vad kan vi göra åt det?

Rockdoll.

2

Sv: Ansluten men ändå inte?

Inte så hemma på telias mobila men är kortet laddat alternativt aktiverat om något sådant behöver göras? Har ni täckning? brandväggar osv kan ju också ställa till det. Läste bara för några timmar sen om Telenor där det hängde på masten, då blir man tvungen att ringa supporten så fixar dom det, men vet inte om samma gäller för Telia.

Hoppas att det hjälpte mer än stjälpte smile

3

Laddat ska det vara sen februari någon gång, och han brukar visst ladda för en månad åt gången.
Någon aktivering vet jag inte av att det ska behövas, men det borde ju vara gjort i så fall tycker jag, eftersom han har kunnat använda modemet och kunnat surfa utan problem tidigare.

Täckning har vi, jag brukar själv ha suttit på ett E220, men har dock inte använt det nu på ett tag.
Jag ska kolla upp om han har någon brandvägg som stoppar, jag vet inte riktigt vad han har på den där datorn ärligt talat.

Vi fick lite att fundera på åtminstone, tack för svar!

Rockdoll.

4 Senaste redigerad av colamage (2010-03-07 23:27:12)

Rockdoll skrev:

Laddat ska det vara sen februari någon gång, och han brukar visst ladda för en månad åt gången.
Någon aktivering vet jag inte av att det ska behövas, men det borde ju vara gjort i så fall tycker jag, eftersom han har kunnat använda modemet och kunnat surfa utan problem tidigare.

Täckning har vi, jag brukar själv ha suttit på ett E220, men har dock inte använt det nu på ett tag.
Jag ska kolla upp om han har någon brandvägg som stoppar, jag vet inte riktigt vad han har på den där datorn ärligt talat.

Vi fick lite att fundera på åtminstone, tack för svar!

Rockdoll.

Krånglar det på den datorn som tidigare fungerade på? Tänk på vad ni kan ha förändrat isf, som att byta virusskydd, uppdaterat något eller så. Installera om prgramvara för modemet kan vara ett alternativ. Fungerar inte det, prova på en annan dator.
Är ni på samma ställe som tidigare? Alltså samma position som det tidigare fungerat på.

Mvh

5

gör tex en tracert mot en änd ip adress, och en mot en kännd dns, för att kontrollera om det är dns relaterat problem då telia byter adresser på sitt pick och pack ibland.

6

Kontrollera att du kan pinga någon host.

Typ "ping.sunet.se" i cmd utan ""

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Av denna ursprungliga anledningen gjorde vi Connection Tracker. PPP anslutningen visar att den är igång, men IP är nere.