1

Tråd: Skicka SMS via externa app ?

Hej !
Kan man via Dovado UMR skicka SMS från en "extern" applikation ?
Typ att man kör en HTTP POST URL eller nått liknande.
Pesudokod: http://192.168.1.2/sendsms.htm?=text:Skickar test SMS?=receiver:+4670xxxxxxx

Funkar detta ?

2

Sv: Skicka SMS via externa app ?

Du får läsa våran API instruktionsmanual: http://www.dovado.com/api.html

3

Tack

4

Du kan använda min EventGhost plugin, se tråden intill. Kruxet är att man måste omvandla meddelandet till PDU-format, vilket den gör.

5

Jag såg din plugin men jag kommer att koppla en NSLU2 med linux på till min Dovado. Jag kommer att koda ihop nått i Perl för att skicka SMS.
Tanken är att ha ett onewire system med temp mätning snurrandes i NSLU2an som sen via SMS rapporterar mätvärden till min server som lagrar dessa i mySQL och kör ut grafer där ifrån.
Jag tror det blir billigare med SMS än att köra via mobiltbredband och mail, måste dock undersöka detta närmare.

6

minigranis skrev:

Jag såg din plugin men jag kommer att koppla en NSLU2 med linux på till min Dovado. Jag kommer att koda ihop nått i Perl för att skicka SMS.
Tanken är att ha ett onewire system med temp mätning snurrandes i NSLU2an som sen via SMS rapporterar mätvärden till min server som lagrar dessa i mySQL och kör ut grafer där ifrån.
Jag tror det blir billigare med SMS än att köra via mobiltbredband och mail, måste dock undersöka detta närmare.

Hej minigranis!

Fick du ordning på detta! Håller på med en liknande lösning fast inte med nslug. Tänkte köra lite styrning också.

/Daniel

7

Dannemannen skrev:
minigranis skrev:

Hej minigranis!

Fick du ordning på detta! Håller på med en liknande lösning fast inte med nslug. Tänkte köra lite styrning också.

/Daniel

Nope har inte gjort det, det slutade med att jag gör OWFS på slug'en och mailar grafer 2 gång / dygn "via" mobilt bredband.

8

Ok, tack!
Det är så jag kör hemma. Men på landet kör jag kontant kort för bredbandet.
Annars kan du köra usb till en gammal mobil och gammu för att skicka sms. Men det är ju synd att behöva köra en mobil om man nu har mobilt bredband.

/Daniel