Verkar inte vara så många som är intresserade av Ubunu och Linux... men jag ger mig inte!
Här är några bilder från Ubuntu 9.04 "Netbook Edition".
OBS Att jag har bootat upp på en USB-sticka (syns till vänster i bild). Inga filer har skrivits till disk, inga drivrutiner har laddats ner från nätet, allt finns klart i Ubuntu.
Så här sätts mobilt bredband i Ubuntu upp. Klicka på "Network Settings"/"Nätverksinställningar" (givetvis finns Ubuntu på svenska).
Välj "Add"/"Lägg till" osv... Några klick senare (mycket fortare än i Windows) är du uppe och rockar.
Inga wizards som hoppar upp här inte (i Windows dessutom varje gång du byter USB-port...). I Ubuntu kan du givetvis byta USB-port utan att ändra något!
Många lever fortfarande i tron av att Linux är "svårt, det finns inga drivrutiner, skriva textkommandon vid prompten...". Det är både sant och inte sant.
- Ubuntu (en distrubition/variant) a Linux är INTE svår att installera och köra, det är enkelt! Ladda gärna ner en CD-image och boota upp och testa. Kallas "Live-CD" och behöver inte installera några filer på hårddisken. Funkar direkt!
- drivrutiner finns för massor av hårdvara! pNp var ett begrepp som Apple var starka på (på 90-talet). Microsoft hakade på men båda har blivit omkörda. Inte så konstigt med tanke på att MS och Apple har "några tusen" utvecklare. Linux har betydligt fler!
- text-kommandon vid promten finns kvar. Men man har lagt på ett GUI (och det finns massor av olika GUI:n så att du kan få den look and feel som du vill ha). Dvs. det är lika enkelt som Windows/Mac men mer exakt som ett kommando vid promten (inga missade klick här inte).
Nu slut på "predikan".
Ladda ner Ubuntu och ha kul!