jonasolof:
Det finns gott om GSM-sändare som helt enkelt simulerar en analoga lina vilket normalt annars rings in via analog linan till larmcentralen. Med andra ord blir det precis lika detaljerade rapportkoder till larmcentralen, det finns även optionskort med GSM-sändare och stoppa i centralenheten, det är min uppfattning att alla inbrottslarm värda namnet stödjer en sån funktionalitet.
I GSM-larmsändare värda namnet går det att koppla en utgång mot att man tappar GSM-nätet, så det finns i alla fall möjlighet att få ut en signal.
Det finns även IP-larmsändare som sänder över publika internet t.ex via ADSL eller fiber och som backup på dessa finns det GSM/3G-moduler som kan gå in och överföra datan ifall den primära linan försvinner.
Men för att koppla upp ett analogt(ljud) eller data(GPRS/EDGE/3G) samtal/session på GSM/3G-krävs en del täckning, jag inte kan förstå är varför inte man använder SMS mer, det fungerar vid minsta täckning(det räcker med väldigt lite signal och tid). SMS skickas i overheaddatan på trafiken mellan masten och mobilenheten. KTH gjorde en utredning för hur man skulle leverera positionsdata vid Gotland runt och man kom fram till att SMS var tillförlitligast.
Det finns inget idag standardiserat larmformat (protokoll) för sändning över SMS (enligt min kännedom). Då menar jag där sändaren skickar meddelanden till en larmmottagare hos en larmcentral(väktare).
Utan då skall man istället ha så pass mycket signal och tid att hinna koppla upp ett analogt samtal via GSM och sedan hinna skicka lite data t.ex med DTMF som i ContactID protokollet.
Jag roade mig med att bygga ihop lite elektronik med en MT8870 och en ATMEL MCU och en SIEMENS GSM-modul som simulerar en larmmottagare och helt enkelt tar emot ContactID larmöverföringen från centralenheten och skickar ett skalat SMS med detaljerad data till mig. Då ser jag direkt vilken sektion som larmar och vad det är för typ av larm.
SPOT-sändaren tror jag inte är svår alls att störa ut, jag har hållit på en del med Iridium och det är precis lika känsligt som allt annat, i och med att sattelliterna inte har en fast bana ovanför oss utan jorden snurrar i satelliternas bana så kan sattelliten du ligger ansluten mot vara var som helst på himlavalvet (8.2 grader upp från en horisontal linje). Med andra ord tar en sådan antenn lätt in störsändarens signal, dessutom ligger frekvensområdet mitt bland alla andra band på 1,6GHz så en sådan störsändare som Andreas skriver om stör säkert SPOT-sändaren också.
Mitt recept på bovarnas utstörning är en stark sändare som sänder en signal från huset via lämplig riktantenn till en mottagare som även denna har en riktantenn och är placerad 1 km bort där det sitter en till SMS-larmsändare som lämpligt talar om att nu är larmsändare 1 utan GSM-signal/utstörd, kommer sedan ett inbrottslarm via samma länk kan man ju ana att det är på riktigt. Reservvägen kan bara skicka summalarm för GSM-bortfall, Inbrott, Brand osv.