Det var bra information om din antenn-situation. Frågan är dock varför du behöver så högt riktgain. Är signalen svag enligt vad routerns mätvärden? Om det är så och det beror på att trädens som står i vägen på 20 meters avstånd blockerar så hjälper inte mer antenn-gain. Det som hjälper är motorsåg.
Om du kan montera antennen så högt att du får fri fresnel-zone, dvs fri sikt + ytterligare 1 meter så påverkar inte träden längre. I stället kan du få et annat problem och det är att du nu behöver lång antenn-kabel. Billiga antenn-kablar kan snabbt äta upp vinsten med den högre placeringen
Kvalitetskabel är märkt med tillverkare och typ av kabel så att man kan se data för hur stor signalförlusten är per meter och relativt frekvensen. 2600 MHz är en relativt hög frekvens där olika kabelkvaliter och hur välgjorda kabel-anslutningarna är gjorda kan få stor betydelse liksom hur väder och fukttålig kabeln är.
Ett sätt att korta kablar och få mindre kabelförluster är att placera routern under taknocken eller uppe i masten och sedan leda ner nätverkskabel som inkluderar matningsspänning.
Vad antenner verkligen ger i form av riktverkan är ofta överdrivet. Ju billigare noname utan riktiga mätprotookoll, ju större chans att siffrorna på omslagspaketet om gain och är utan värde. Eftersom alla antenners gain varierar med frekvensen, finns ingen kurva där man kan utläsa gain relativt frekvensen så är det mer en gissningsleek. Om de inte ljuger så är gainet uppgivet för toppvärdet man fick när man svepte över frekvensområdet.
Nästan alla antennkablar, är de vita är de billigare än motsvarande svarta kablar. Nästan alla vita kablar är utan UV-skydd och är porösa i plasten så de bygger mer fukt även utan regn till hjälp. UV-skyddet ska förhindra att solen gör plasten spröd och helt släpper in fukt så korrosionen får turbo-fart. Vid sådan korrosion bildas saltjoner som är effektiva på att äta upp radio-signaler.
Eftersom de vita kablarna är billigare är det vad man oftast får medskickat med billiga antenner.
En bra kabel kan lätt kosta mer än antennen.
Ju högre riktgain, ju viktigare att monter antennen stadigt så den inte svajar i vinden. Är det en parabol med högt gain så är även vindlasten stor. Antennen du redan har, Nedis, känner inte till den och har inte mätt på den men den borde vara vara en helt ok antenn. Antenn-typen kallas logperiodisk vilket för att den fungerar över strort frekvensområde med relativt jämnt gain, om de är bra designad.
Den ger inga 15 dBi men 11 dBi är möjligt. Den levereras med en kort kabel vars förlust är ca 0.5 dB per meter vid din frekvens vilket är helt ok siffror.
Vill du ändå testa något som har högre gain men inte är fullt så dyrt och svårmonterat som en större parabol så är det antenn av typen Yagi som verkligen kan ge uppåt 15 dBi utan att bli allt för stora.
Att köpa antenner utan provningprotokoll, noname, från AliX är ett stort lotteri med mest nitlotter men fördelen är att det är måttliga kostnader.
Jag köper själv olika antenner från AliX trots att jag också designar antenner som leverbröd. I balnd köper jag något som ser intressant ut att mäta på och ibland köper jag bara för att det är billigt material att bygga egna antenner av.
Om du vill ha en antenn som kan ge dej i storleksordningen 15 dBi är denna typen av Yagi-antenn prisvärd: https://www.aliexpress.com/item/1005001669516943.html
Du behöver två sådana antenner för MIMO. Häng upp en eller två sådana antenner och kolla på din router om den rapporterar förväntad ökning av signal-nivån. Om du t.ex. avläser signalnivån med din Nedis och på samma antennplats byter ut till Yagi-antenn så ska du se en signalförbättring om 4-5 dB OM det är fri sikt till basstationen. Är det blockerande träd i vägen ser du nog ingen eller obetydlig förbättring.
De flesta av dessa antenner levereras med en kort kabel, så även Yagin. Vit dessutom. Det duger för en första test men för mer långvarig god prestanda byter man ut kabeln till en som räcker hela vägen till routern, utann mellanliggande skarvar och kontakter som ger förluster och kan ge fuktinträngning om man inte skydda med t.ex. vulktejp.
Dett finns snarlika Yagi-antenner på AliX som fungerar sämre men denna antenn-typen har jag själv köpt rätt många av och är nöjd. För att byta kabeln måste man löda på antennen men det är inte särskilt svårt.
Vidare så är antennen tillverkad av tunnt aluminium men de brukar tåla fåglar och vindlast.
Det som jag alltid kastar är mastklämman. Det är något snabbrost med tunna räfflor till gängor. Avgasklämma från Biltema är mitt standradrecep men om du ska ha MIMO så måste du fixa så att ena fästet kan vinklas 90 grader.
Är man händig med plattjärn så bör man kunna få ihop det.
Det är billiga Yagi men kräver lite mer egen insats för att få det bra.
Det finns mer MIMO-färdiga Yagi-varianter men prislappen ökar med en nolla och lite till.
Om det är träden som bromsar och du vill ha något som är lättmonterat på hög mast så det verkligen når över träden kan stabilitet och tyngds bli ett problem tillsammans med stort vindfång i antennen. En panel-antenn alltid ett behändigt alternativ. Ger inte superhögt gain, 8-11 dBi är realistiska siffror. Det är en enda antennstruktur men som ger bra MIMO, dvs hög isolation mellan de bägge polarisationerna om det är en panelantenn av god kvalitet. Till skillnad från många andra antenn-alternativ är det endast en antennstruktur som behövs för MIMO. Poynting tillverkar sådana antenner och har egen mätutrustning och kunnande och de har mätprotokoll för de antenner de tillverkar som kan laddas ned från hemsidan.
Poynting XPOL-A002 säljs på många ställen, såsom webhallen: https://www.webhallen.com/se/product/19 … anelantenn