Tråd: Netgear Nighthawk M1 MR1100-100EUS
Har läst en del på detta forum och täckte att jag skulle bidra med lite erfarenheter av Nighthawk M1 MR1100-100EUS.
Kanske kan bli en "sticky"
Varför det blev just denna var att det behövde lösas internet fort efter "någon" rivit ner vår kopparledning och ADSL dog...
Detta var bland det bättre på hyllan och hade fått fina betyg i tester. En sån fick det bli skulle även gå att brygga in till befintliga EdgeRouter.
Insåg snabbt efter hemkomst att mottagningen är si så där inomhus och 3.6 km till masten. Tog en tur till kjell och hämtade en billig 4G-antenn med Mimo 7 dBi. Slängde upp den på väggen på utsidan huset och kopplade in. Den gjorde underverk gick från 30/10 till 60/20.
Med det akuta internet problem löst innan julen så är det frid och fröjd. Eller... så börjar trixandet...
Såg på täckningskartan där jag bor att det borde vara möjligt att nå 200Mbit och masten där vi bor borde klara upp till 350Mbit. 60/20 är således något som går att förbättra.
Efter samtal med Telia fick jag reda på den exakta positionen så nu skulle det optimeras lite till.
Wifi i denna enhet duger inte för ett större hus så att få till bryggan stod först i kön.
Bryggan till router är en lätt historia i det inbyggda interfacet, bocka i en ruta för att brygga enheten och bocka ur DHCP. stänger av allt lullull och blir ett modem. Allt väl så långt. Men...
Funkade ungefär två dygn sedan slutade MR1100 att fungera... gick att komma in till inter face och allt såg fint ut men ingen data trafik. Factory reset... lätt att konfigurera två bockar... Funkar igen en stund... sedan
Efter en stunds letande på nätet så inser jag att jag inte är ensam med detta problem. De senaste firmware har detta problem och massa andra. De har på kort tid släppt en hel hög men det råder stor förvirring och svårigheter att göra rollback. Mest därför att det bara finns den senaste och den näst senaste på hemsidan och supporten verkar ha tagit julledigt. Men det finns work around så med lite trix fungerar det bra nog för mig men den publika ip adressen kommer inte ner till EdgeRouter med denna lösning. Skulle misstänka att det kommer en ny firmware rätt snart igen. Får se hur den blir... det här med beta versioner verkar inte finnas hos netgear
Nästa steg. Förbättra mottagningen. Rikta in gjorde ingen märkbar skillnad och masten ligger bortom en kulle.
Inter facet har flera värden synliga som hjälper till. RSRP, RSRQ, RS-SINR och något som heter kvalitet XXdB. Oklart för mig vad den sista står för. Det finns även en del dolda som tex RSSI, RSSNR och Tx Power som går att ta fram via telnet. (mer om detta senare)
Det flesta var halv bra och RS-SINR fladdrade en del.
Efter att ha läst på en sund på bland annat detta forum så kommer jag fram till att ett byte av antennen borde göra saken bättre. Hittade en Poynting A-XPOL-0002-V2-01 på mellandagsrea. En sån fick det bli.
Wow underverk. Ligger nu närmare 90/30 Men... (igen)
Noterar under allt pillande att den ramlar ner till 20/20 efter en stunds funderande och inser jag att den byter band då och då. Hoppar mellan B3 och B20. Det verkar också vara en hel del trafik då det droppar på kvällarna. B20 verkar vara minst stabil på RS-SINR men bäst på RSRP. Skulle vilja att den stannade på B3
Detta går inte att lösa via standard interface, det är inte mycket som går att göra där eller göra bort sig vilket nog är skälet till att det inte går. Men som nästan alla andra kraftfulla routrar finns det en bak dörr i detta fall heter den telnet.
När USB sladden kopplas direkt till datorn händer en rad intressanta saker. Wifi stängs av med automatik och datorn känner av routern som ett nätverk med bara en adress 192.168.1.1. Internet access direkt, kanske behöver skriva in sim pin första gången med nytt simkort (kanske även bocka ur rutan simsäkerhet så slipper man fylla i sim pin varje gång den startar) Supersmidigt för den som är på resande fot.
Det öppnas även en port 192.168.1.1 5010 på enheten som inte går att komma åt på något annat sätt. Vi denna kan man för utom tvinga in en firmware skicka en rad kommandon till enheten.
Varning!!! för att du kan låsa din enhet så att du måste flasha den på nytt med vissa telnet kommandon. Läs på innan!
I det normala interfacet finns tre val att göra när det gäller band.
0 - ALL
1 - WCDMA ALL
2 - LTE ALL
Med kommandot AT!BAND=? Kan du ta reda på vilka som finns tillåtna.
Du kan även lägga till egna alternativ till listan ovan. det verkar vara en bugg som gör att du bara kan lägga till nr 3 till 9.
Telia använder bara följande på LTE B1, B3, B20, B28 idag. (vill du låsa till WCDMA så går det med).
följande lägger till lite alternativ.
AT!BAND=03,"LTE B20 800",0,80000
AT!BAND=04,"LTE B3 1800",0,4
AT!BAND=05,"LTE B1 2100",0,1
AT!BAND=06,"LTE B28 700",0,2000000000
AT!BAND=07,"LTE 800+1800+2100",0,80005
En bra guide finns här: h ttps://netgear-nighthawk-m1-custom-bands.blogspot.com/2019/03/add-custom-bands-to-netgear-nighthawk.html
Där får du även reda på några sätt att fixa till det om tok fel.
Går det riktigt illa och du får en brick så kan detta funka h ttps://community.netgear.com/t5/Mobile-Routers-Hotspots-Modems/MR1100-Firmware-Update/m-p/1813134#M11066
Ett annat användbart ofarligt kommando är: AT!gstatus?
Svaret är följande:
!GSTATUS:
Current Time: 174399 Mode: ONLINE
System mode: LTE PS state: Attached
EMM state: Registered Normal Service
RRC state: RRC Connected
IMS reg state: No Srv
PCC:
LTE band: B3
LTE bw: 20 MHz
LTE Rx chan: 1300
RSSI (dBm): -60.6
RSRP (dBm): -92.6
RSRQ (dB): -12.1
RSSNR (dB): 26
Tx Power (dBm): 14.0
LTE Cell ID: XXXXXXX
Physical Cell ID: XX
TAC: XXX
SCC1:
LTE band: B20
LTE bw: 10 MHz
LTE Rx chan: 6300
RSSI (dBm): -63.3
RSRP (dBm): -83.2
RSRQ (dB): -10.9
Physical Cell ID: XXX
Ok
Ger en del information som inte finns i det normala interfacet.
Så nu är det hyggligt stabilt på 70-90 ned och 25-30 upp.
Nu fundera jag på nästa steg som troligen blir att få upp antennen på högre höjd. Tar tacksamt emot tips på hur man får upp farten på B3 bandet.
/M