En ofta lite förbisedd faktor vad gäller störningar och driftsäkerhet är temperaturen och stabil, störningsfri matningsspänning.
För att få god stabil och långvarig funktion på routern ser jag till att ha nätaggregat som klarar jobbet med marginal samt avstör matningskabeln med ferrit-rör.
Ofta är medföljande vägg-vårtan på gränsen till att klara jobbet och blir påtagligt varm, vilket ofta kortar livet på dess kondensatorer och kan leda till instabil matnings-spänning på gränsen att räcka till. Sådant kan vara svårt att felsöka, typ oförklarliga hängningar och omstarter.
Ett vanligt problem är att värmen även blir hög inuti routern. Det får komponenter och lödningar att åldras fortare.
Min routers hölje fick sej några ordentliga hål i plasthöljet. Sedan skruvade jag fast en 12-Volts begagnad dator-fläkt direkt på höljet. Fläkten drivs av samma spänning som till routern, 5 Volt.
Fläkten går då så pass tyst att den inte går att höra, men med så god kraft att den säkert snurrar. Åtgärden sänkte den av routern rapporterade temperaturen med mer än 30 grader vilket lär betyda mycket för komponentåldringen.
Om det är något att vinna med förbättrad ventilation är säkert rätt olika mellan routrarna, men att se till att den placeras välventilerat, t.ex. ståendes på högkant relativt fritt kan göra en hel del på funktionen.
I princip ökar bruset i alla radio-mottagare med ökad temperatur, även för bredbands-radio, så evt kan sänkt temperatur även vara positivt för bättre signal/brus-förhållande vilket kan vara viktig prestanda-faktor om signalen är svag.
Vi är nu i en årstid där denna typ av apparater nu kommer få ökad omgivningstemperatur pga höjda utetemperaturer.
Det är därför ofta nu som värme-problem ger sej till känna på apparater som fungerat bra hela vintern.
Temperaturen i vindsutrymmen under hustak kan stiga med 50 grader mot i vintras och det leder inte sällan till problem om man gömt elektroniken i sådana utrymmen, vilket jag själv gärna gör för att slippa ha burkar och sladdar synligt.