Prestanda för WAN bestäms i slutändan av vilket radiokort routern är bestyckad med och nätets maxhastighet. Just nu har jag t.ex två sprillans nya (moduluppbyggda) industriroutrar i drift som säljs i olika världsdelar (inte Sverige) där routern klarar cat18 och därmed klarar 5G. Vid beställning fick jag välja radiokort och valde då, av prisskäl och eftersom det inte finns något 5G-nät i kommersiell drift i Sverige ännu, att få den bestyckad med ett kort som klarar cat6 (Quectel EP06). Hade jag gått upp rejält i pris hade routrarna levererats med snabbare radiokort men till vad nytta i Sverige just nu?
Det här gäller även många konsumentroutrar - som t.ex den ganska nya lilla Netgear AirCard810 där routern klarar cat11 men, så vitt jag vet, ännu inga svenska nät. Med andra ord: beroende på vilka nätförutsättningar som finns i respektive land/område bestyckas routermodellen med ett anpassat radiokort - om inte importören/återförsäljaren/kunden beställer annorlunda.
HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP. RESERV: AVM 6840 LTE och AC810