Tråd: Failover fiber till LTE.
Då tråden ändrade inriktning gör jag en ny om fiberlarmslinga.
De skåp som används för fiber för fördelning av ducter till kund gör en betänksam. Plåten är mycket tunn och de verkar inte vara larmade. Så även om man döljer ingången till hus finns en uppenbar sabotagerisk om någon vill klippa videoövervakning och larm.
För närvarande går mitt larm både över mobilnätet och över adsl.Kopparlinan vore av olika skäl svår att komma åt. När adsl byts mot fiber skulle jag vilja ha någon funktion som övervakar att fibernätet är obrutet från skåpet. Vid avbrott kan specifikt larm gå över mobilnätet.
En tanke är en enkortsdator som pingar uppåt i nätet och vid uteblivet svar bryter en krets vilket utlöser larm via den befintliga larmanläggningen. Det aktuella skåpet står nära fastigheten och vid larm i fastigheten kommer sirenen att höras till skåpet. Området är inte tätbebyggt. Grannar har också intresse av att veta att skåpet saboterats.
Ett krux är naturligtvis uteblivet pingsvar på grund av andra avbrott i nätet. Det vet jag inte hur ofta det förekommer. En variant vore en fiberslinga från huset till skåpet och tillbaka där en fotocell registrerar att ljus kommer fram. Varje duct innehåller två fibrer så det skulle bara behövas en extra duct vars fibrer kopplas ihop i skåpet och sedan får jag lösa det själv ihuset utan medverkan från nätägaren.