Tråd: Kostnadstäckning på telia och varför inte låsta datorer?
Telia erbjuder mobilt bredband à 99 kr/månad för dem som har adsl med bolaget. Det finns ingen anledning att tro att Telia inte har kostnadstäckning vid den nivån. Har ett sådant 3G kort.
Har ett annat 3G kort som jag använder i prattelefonen. Laddar jag ned data med pratkortet kostar det 20 kr per MB - i Sverige.
Skulle jag ladda ned 5GB via pratmobilen skulle jag således få en faktura på 100 000 kronor, varav drygt 99 900 är vinst för telia. Snacka om ocker. Och då talar vi inte ens om internationell roaming. 5GB skulle kosta en halv miljon kronor med vanligt förekommande roamingkostnader. Dvs femtusen gånger mer än en kostnad vid vilket en stor operatör redan har kostnadstäckning. Helt vitt och fint som snus. Låter som kokain.
Dessutom har telias roamingpartner landets sämsta 3G nät där jag befinner mig
Applle försöker lansera iPhone som businesstelefon bl a i konkurrens med RIMs Blackberry. Telia säljer iPhone 3G operatörslåst. Som många andra använder jag mobil telekommunikation i flera länder. Har pga operatörslåsningen varit tvungen att köpa ytterligare en iPhone i det andra land jag vistas mest i. Hur i glödheta h-e kan Apple tro att en sådan telefon ska kunna användas i professionella sammanhang av folk som reser? Visst man kan använda fake sim - och få allt strulet i samband med uppgradering av OS i telefonen.
Det är uppenbarligen betydligt mer ekonomiskt att köpa en iPhone för varje land som man vistas mer än ett par dagar i än att betala roaming om man inte kan använda lokala kort. Men är det praktiskt? Ska en affärsman resa med fem iPhones? Hur för han över uppgifter mellan telefonerna...
Affärsidén är ju strålande, Sony hade för övrigt infört den på den Vaiodator med inbyggt 3G modem jag köpte. Den visade sig vara operatörslåst till irländsk T-Mobile. Fram för länderlåsta laptops, måste höja aktiekursen för datorsäljarna.
EU borde angripa hela konstruktionen med operatörslåst datatrafik eftersom det i hög grad hindrar kommunikationerna i unionen.