Tråd: Extern trådlös åtkomstpunkt med Net 1 4G router
Som många andra Net 1-användare i detta forum har jag problem med räckvidden för den trådlösa åtkomstpunkt som är inbyggd i Net 1's 4G-router för konsumenter. 4G-routern är behäftad med en myriad fel som t.ex. att WiFi-räckvidded är dålig jämfört med konsument trådlösa routrar, att Dashboard i gränssnittet bangar ur om man ställer in något mer komplicerat WiFi-lösenord än 30 tecken hexadecimalt, att det trådlösa nätverket är aktivt oavsett om man stängt av det i gränssnittet eller ej, att man har två trådlösa nätverk aktiva på samma kanal även om gränssnittet indikerar att det endast finns ett etc. Allt detta givetvis anmält till Net 1 kundtjänst men utan synbart resultat. Det enda vettiga råd jag fått från dem var att aktivera LTE Bridge men givetvis utan att förklara hur jag skulle konfigurera utrustningarna.
Jag har en trådlös router Asus RT-N56U konfigurerad som trådlös åtkomstpunkt inkopplad till 4G-routern med Ethernet-kabel. Den trådlösa åtkomstpunkten i 4G-routern är "avstängd". 4G-routerns DHCP server är aktiverad att dela ut .2 - .254 på det interna nätverket. Asus-åtkomstpunkten är inställd på dynamisk IP- och DNS-adresser liksom samtlig övrig utrustning i huset som bärbar dator, smartphone och två satellit-TV-mottagare. DHCP-servern i Asus-burken är avstängd i åtkompunktläget. I 4G-routern är Asus-åtkomstpunkten och satellit-TV-mottagarna konfigurerade för reserverad IP-adress så att de alltid för samma.
Problemet är att om jag sätter LTE Bridge till Enabled så försvinner kontakten med internet och samtlig nätverksinkopplad utrustning. Detta beror givetvis på att mina inställningar i 4G- och Asus-routrarna inte passar samman med varandra.
Ska jag konfigurera 4G-routern att inte agera DHCP-server, konfigurera Asus-burken som trådlös router, konfigurera Asus-burken för konstant IP-adress .2 med 4G-routerns fasta .1 IP-adress som upplänk resp. DNS-adress och konfigurera de trådlösa reserverade IP-adresserna i Asus-burken?
Net 1's kundtjänst "svar" på dessa frågor är "det stödjer vi inte" och på min fråga om hur man ska använda LTE Bridge var bara en massa svammel.