Jag har i sommarstugan ungefär samma kombo av router och USB-dongel, fast med den den något äldre routern Asus-RT66.
Routern började hacka (jitter) även vid låg streaming-last typ VOIP redan som ny.
Eftersom verktygs-resurserna i sommarstugan var begränsade, fick problemet avhjälpas med vad som fanns.
Bland dugliga resurserna fanns gasbrännare, myggnät, hushålls-sax och en burk Frödinge ost-kaka.
Misstänkte att temperaturproblem skapade jittret. I routern kan man läsa temperaturen på processor och den var iför routern normala 70 grader. Kändes ändå väl högt och jittret kom först när routern varit igång 10 minuter så temperaturproblem kändes som möjligt. Routern var påtagligt varm om man kände med handen på utsidan.
Då dessutom hög temperatur sliter och större temperaturväxlingar ger större stress på lödningar, så kostar det livslängd.
Sedan gammalt fanns en datorfläkt lös i stugan. Den användes för att på ett tyst sätt cirkulera luften i sängkammaren under varma nätter. Den skulle kunna förbättra routerns kylning.
Öppnade routern för att kunna se luftflödets möjligheter.
Fixen blev att bränna ett hål mitt på routern med gasbrännaren. Rätt på den tjusiga plastfronten!
Fronten bör inte sitta på routern när man gör detta.
Därefter kunde jag fortsätta att med hushållssax klippa i den varma mjuka plasten så att hålet blev fyrkantigt.
Hålet gjordes något mindre än en gammal dator-fläkt på 120 mm som jag hade liggandes.
Fäste dator-fläkten över hålet med smältlim. Inte så snyggt men routern sitter gömd på hus-vinden så utseendet spelar ingen roll. USB-pluggen sitter vid den yttre antennen med några meter USB-kabel emellan.
Fläkten var avsedd för 12 Volt men ville köra på lägre fart för lång fläktlivslängd och minsta möjliga ljud.
Hade en gammal mobil-laddare på 5 Volt som var lagom att driva fläkten på låg fart men tillräckligt för att fläkten säkert skulle starta.
På baksidan av routerns lufthål kändes nu ordentligt luftflöde utan att fläkten kom upp i hörbara varvtal.
En bit myggnät fick duga som luftfilter. Kan nog behöva dammsugas någon gång om året.
Interna temperaturen sjönk från 70 till 36 grader enligt routerns egna loggning.
Inga problem längre med störningar i internet-förbindelsen.
Om det hjälper i ditt fall vet jag inte men de flesta routrar brukar gå obehagligt varma så en fläkt är sällan fel.
Utan att veta om det hjälper, kan man tillfälligt testa någon alternativ firmware i routern i förhoppning att en bugg ska vara löst.
Fördelen med dessa Asus-routrar är att det finns gott om alternativa programvaror, med olika funktionell inriktning och bättre uppdaterade program-delar, samt möjlighet att man själv lägger in olika program.
Bytte routerns programvara till en som ger möjlighet till 10 ggr högre uteffekt jämför med original ASUS (sök Asus+hggomes+firmware). 10 ggr låter mycket, men anledningen är att originalet är lågt begränsat, betydligt lägre än vad som är tillåtet.
Ökade uteffekten medförde två graders temperaturhöjning (38 grader i rumstemperatur) om man kör full effekt och routerns räckvidd ökade med en faktor 3.
Har även installerat en liten webb-server på routern för hus-övervakning (kamera+termometrar+styrning av värme) men det ökade inte lasten på routern nämnvärt.
Hggomes programvara ger ca 600 mW användbar uteffekt innan överstyrning/komprimering, uppmätt i min router, vilket är betydligt över tillåten nivå, men bor man utan allt för många andra närliggande nätverk, så är det ingen som har ont av det.
Vad gäller räckvidd så är den även begränsad av radions uteffekt i den andra änden, i datorn eller telefonen, men det är inga problem eftersom det var routerns uteffekt som tidigare var obalanserat låg. Utöver mätning med instrument har jag mätt signalnivåer med gratisprogrammet inSSIDer för PC samt "Wifi Analyzer" i Android-mobilen.
En äldre Asus-router jag hade, den kunde wifi-nätverket börja hacka med sekund-fördröjningar för att sedan fungera perfekt i 10 minuter innan den började åter hacka i uppemot 10 sekunder.
Problemet uppstod när jag la min trådlösa telefon nära eller på routern. Lätt avhjälpt, men tog tid tid att komma på sambandet.
Slutligen , USB-dongeln, har inte haft värmeproblem med den, men den kändes också onödigt varm så den blev avklädd plasthöljet för bättre ventilation. Sitter istället fastsatt i en aluminiumburk (Frödinge ostkaka) med hjälp av ett gem. Ser säkert märkligt ut men är funktionellt och temperaturen sjönk så den känns nu rumstempererad att vidröra.
Burken är samtidigt ett extra väder och spindel-skydd då USB-pluggen sitter "nästan" utomhus.