Sedan drygt 1,5 år kör jag inte Net1 i bilen för VoIP utan Telia 4G. En orsak var att VoIP kräver konstant väldigt stabil signal och eftersom storcellsystemet har väldigt många "skuggfickor" där rundstrålande takantenner inte klarar av att hålla förbindelsen öppen när klienten ständigt förflyttar sig blev det oacceptabla problem. Fick jag handover till en hårt belastad bas blev det tvärstopp under kanske de följande 15 km körning tills nästa tillräckligt lediga bas tog över. Problemet fanns inte för några år sedan och är grundläggande givetvis beroende på den ökade kundtillströmningen som därmed omöjliggjorde högkvalitativ mobil trafik. Dock har jag fortfarande ett abb. (Företag Bas på 1 Gb/månad) som stationär failover och det fungerar utmärkt med rejäla riktantenner utan att jag har behövt anmäla primärbas; å andra sidan ser naturligtvis nätets olika loggar att den routern konstant är ansluten till den aktuella basen.... Detta abb. går inte längre att nyteckna och - än märkligare - de nya olika företagsabb. som hade prioklassning vilka blev ytterligt kortlivade. I vilken prioklass dessa "gamla" abb. nu är placerade lär man väl aldrig få reda på men jag gissar trots allt att de kan ligga uppkopplade mot valfri bas utan begränsningar/nedklassning inom ramen för abonnemangens volymgräns och därmed forfarande är "fullt mobila". Av de nuvarande tre företagsabonnemangen är ett "obegränsat" men låst till en primärbas medan de båda andra sannolikt är "fullt mobila" men begränsade till M2M-bruk och därmed mycket låga volymer.
Ett sätt att kolla vilka/vilken bas som är överbelastad(e) är att, på Net1:s hemsida, söka på användningsort varvid närmaste (om än inte alltid den lämpligaste !) basen dyker upp med beskrivning om den är öppen för fler abonnenter eller stängd.
Tyvärr har ju Net1 inte längre några abb. för definierade/begränsade volymer som kan användas fritt mot valfri bas förutom just de båda M2M-abonnemangen som dock knappast är användbara för annat än stabil men kapacitetsmässigt väldigt begränsade volymer vilket man också tydligt säger i beskrivningen för dessa abb. Orsaken är naturligtvis en dygd av nödvändigheten - den tillgängliga bandbredden klarar inte att leverera en garanterat stabil uppkoppling med den förbrukningsprofil som en normalt privatkund har annat än för ett fåtal abonnenter per basstationssektor.
Bottom line blir därmed att Nett1 idag är perfekt för mycket stabil och säker (fr. a stationär) uppkoppling med små transmissionsvolymer (typiskt M2M med fast IP) och hyfsat för "vanlig" stationär konsumentanvändning utan reell garanti för någon transmissionshastighet alls - dvs en sorts "vilda-västernabonnemang" baserat på överloppskapacitet inom en definierad basstationssektor. Gemensamt för alla abb. är den oöverträffade täckningen/räckvidden.
HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP. RESERV: AVM 6840 LTE och AC810