Sv: Finns liten risk att ICE.NET släcks.
Eftersom jag också har flexabonnemanget om 49 kr i månaden ringde jag upp. Det besked jag fick är att mitt abonnemang är igång och fortsätter att vara igång så länge jag själv vill. Har inte kunden sagt upp abonnemanget så ska det fortsätta - under förutsättning att Ice net inte finner sig föranlåtna att stänga det t ex pga obetalda fakturor.
Här bör påpekas, att jag i våras fick ett brev från en advokatfirma som bevakade konkursbhoets fordringar. De ansåg att jag inte hade betalt fakturor till gamla Ice net men det kunde jag visa att jag gjort.
Har abonnemanget stängts av utan skälig anledning bör du kunna kräva att misstaget rättas till och att du återinförs.
Jag råkade ut för något liknande på telia mobil. Hade ett förmånligt abonnemang som deinte fick erbjuda längre av konkurrensskäl. En försäljare från telia ringde och övertalade mig att byta till en annan variant. Det visade sig inom någon dag att han inte nämnt nackdelar med det nya abonnemangetjämfört med det tidigare. Först var kundservice mycket negativa till att låta mig ha det gamla abonnemanget eftersom det ju inte fick erbjudas, men efter en del argumenterande om att det inte innebar nyteckning om jag återinsattes så gick det.
I ditt fall bör Ice bevisa att du sagt upp abonnemanget eller att det funnits giltigt skäl för företaget att säga upp det. Av vad som framkommit är det blotta förhållandet att flex inte kan nytecknas inte skäl nog att säga upp befintliga abonnemang. Hur det ligger till juridiskt och i vilken mån det befintliga avtalet var bindande för Ice är förmodligen en knepig fråga. Om det inte funkar så skicka mig ett PM så ska jag ge dig ett kontaktnamn till en person som är angelägen om att ice ska ha kunder som testar utrustning och funktioner.
En annan sak som bör påpekas är att det mobila abonnemanget för 199 kr/månad inte kan kombineras med routern D35 utan bara med D50 som då levereras gratis. Som vi alla vet så kan D50 och en Dovado funka bra men man tappar i alla fall fördelen med två antenner och diveristy mottagning. Tecknar man något av hemmaabonnemangen får man ingen rabatt för att de slipper bjuda på en D35 - "för den var ju ändå gratis".
Själv använder jag ice med D35 då jag vill vara säker på att kunna få uppkoppling oavsett var jag beinner mig. Men jag har också telia 3G som jag använder till iphone alt router alt modem och dessutom har jag fast adsl i Sverige. Ice är således marginellt, men den marginella funktionen är viktig ibland, dock inte så viktig att jag vill lägga ut 3000 kr om året på det.