Onödigt upprepande av föregående inlägg har diskuterats här
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=6735
Till saken: Ett SSID som skyddas genom kryptering är en för mig okänd storhet. Om SSID syns så är det inte krypterat. Sedan kan naturligtvis wifi-kommunikationen vara krypterad. I Belgien finns hos operatören Proximus (gamla statliga televerket i likhet med Telia) något som liknar Telia wifi. har man ett proximusabonnemang så kan man logga in på fri wifi på Proximusfon. ´Nackdelen är att den kommunikationen är okrypterad.
Om man har registrerat sitt telefonnummer i smartphonen eller paddan hos operatören kan man komma in på en krypterade tjänsten, vanlig wifikryptering. Tjänsten heter Proximus Auto FON. Telefonnumret ger behörigheten att ansluta. Det ska ske automatiskt men trasslar ofta. Både FON och AutoFON är extremt vanliga. Varje adsl-router som Proximus skickar med abonnemangen avdelar en del av wifin till de publikt tillgängliga FON och Auto FON. Därmed finns det tiotusentals ställen där man har fri wifi i stan. Samma sak i Paris. Fon-delen av routern är förinställd vid leverans. Routerkundens betalade datamängd påverkas inte av förbrukning på den publika delen. Jag kan utan vidare se strömmad TV från SVtplay över grannens FON-tjänst.
Skillnaden mellan Telia Wifi och Fon/Autofon är då att Telia bara har vissa ställen där Telia wifi erbjuds medan varje Proximusrouter (BBox 3) skickar ut publik wifi. Dock inte hos mig för jag har bytt till en AVM7390 router. Bytet påverkar inte min möjlighet att använda FON-tjänsterna.
funkar MF910 bra som wifi-länk? Då blir den ett slags AP-client med fördelen att den även har ethernetutgång via lan-adaptern förutom wifi. Jag har inte testat om MF93D har sådan förmåga. Tvivlar.
Edit: enligt sid 11 i manualen för MF910 kan den anslutas som klient till ett wifinät. De måste vara på olika subnät. Men av vad som framgår finns bara utrymme att lägga in password, ej användarnamn. Det kan dock hända att den möjligheten dyker upp då man försöker ansluta.
Enligt manual har MF93d samma funktion, går att ansluta till wifi-nät. Eftersom simkortet sitter i hospotten bör identifiering via simkortet fungera.
Om användning i husvagnen: det kanske funkar att ha en MF910 ovanför husvagnen men det är rejält suboptimalt eftersom man inte använder yttre wifiantenn med högt gain för att ansluta. Det var ju den dåliga signalen som var grundproblemet. Funkar det med simkortsdkontrollen så kunde man teoretiskt koppla in en yttre antenn på hotspotten. Någonting att diskutera på husvagnsforumen där internetanslutnung ofta är uppe.
För några år sedan seglade jag med på en båt i Grekland bland öarna. 3G var dåligt utbyggt men de flesta wifiroutrar användes okrypterade så det var lätt att få internettillgång i hamnarna. Jag använde en usb-ansluten wifisticka kopplad till dator och en yttre platt wifi-antenn och kunde koppla upp mig hundratals meter från husen. En annan antenn jag testade hemma att ansluta till wifi-stickan var Dlinks längsta vertikala som de anger ska ha 9 dB gain. Med den kunde jag ansluta till en router femhundra meter bort. Det var dock i störningsfri radiomiljö och över en terrängsvacka. För husvagnstillämpningen skulle jag rekommendera både en platt antenn vid behov av riktverkan och en eller ett par vertikala antenner. De vertikala bör funka för det mesta. Ju högre gain de vertikala har desto viktigare är det att de hålls helt lodrät annars tappar man.
En del enheter som kan fungera som wifiklienter har flera antenner, andra har bara en. Flera antenner kan ge högre fart i reflexrik inomhusmiljö (spatial multiplexing). Nyttan utomhus är mer tveksam. Det bör räcka att bara ansluta en antennkontakt till en yttre antenn där man får bra signal genom riktverkan. Dessvärre måste man hitta rätt kabel med RP-SMA anslutnungar för wifi.
Den enda stötestenen för den tilltänkta husvagnstillämpningen mot telia är inloggningen om man inte kör internetdelning i en dator. Om anslutningen sker med identifiering via simkortet kanske det funkar med en laptop med inbyggt modem. Då kan man fortfarande använda intetnetdelning.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.