I eftermiddags hade jag ännu ett samtal med en förvirrad person på 3's supportavdelning.
Jag försökte reda ut vad sänkningen av signalstyrkan med dryga 20dB (och mer än halverad bandbredd) i samband med 3's "motivationsbrev" i oktober 2015 berodde på.
Med underlag från mina jämförande tester med det nyligen köpta Huawei E3372 i 3's lokala butik, undrade jag om de kunde se var problemet fanns.
Var orsaken till den sänkta signalstyrkan och därmed halverade prestandan (både för ZTE MF28G och Huawei E3372) att:
- det blivit något fel på basstationen efter att 3 betalat någon miljon för uppgradering av den.....
- de hade lagt en spärr på mitt sim-kort som gjorde att jag efter deras "motivationsbrev" i oktober 2015 inte längre fick full hastighet (jag har INTE nappat på deras "generösa" erbjudande)
Hon försvann flera gånger för att kolla med killarna på nätsidan vilken basstation jag var uppkopplad mot och om den fungerade som den skulle.
Precis som jag konstaterat vid mina tidigare samtal med 3's support i detta ärende så ökar signalstyrkan vid dessa "kolla med nätkillarna" tillfälligt med 10-20 dB.
Jag kan också konstatera att sedan i oktober 2015, när signalstyrkan minskade med 20dB och prestandan halverades så tar uppkopplingen mycket lång tid! Under uppkopplingen så ser jag att signalstyrkan "stegar ner" från 5 pinnar - 3 pinnar till att landa på 2 pinnar. Varje steg tar 10-20 sek!
Supportkvinnan bedyrade dock att de INTE KUNDE styra prestandan via informationen från SIM-kortet och därmed abonnemanget.
Då återstod således (enligt mig) endast alternativet att 3 hade betalat Huawei någon miljon för att uppdatera basstationen till bättre prestanda med resultatet att dess prestanda blivit halverat.
Därför ville jag (i 3's intresse) registrera en felanmälan om ett fel i basstationen så att de skulle kunna undersöka saken närmare, och kanske kräva att Huawei såg till att basstationen fungerade som den skulle. Det borde ju, tyckte jag, ligga i 3's eget intresse att få valuta för de pengar de betalat till Huawei för att uppgradera basstationen till bättre prestanda, när resultatet i stället blivit halverade prestanda.
Denna felanmälan av basstationen vägrade support-kvinnan ta emot.
Hon kunde heller inte koppla mig till någon överordnad som hade befogenhet att ta emot en sådan felanmälan......
Jag tycker att denna fråga börjar lukta ganska illa.
Vad är det 3 håller på med egentligen?
Är det någon annan medlem i forumet som också bor i Uppsala och har 3 som operatör, så är jag intresserad av att prova mitt SIM-kort i ett till av 3's modem. Jag tycker frågan är mycket intressant, är det så att 3 blockerar prestanda för vissa SIM-kort beroende på om man bundit sig för 24 månader till eller inte?
Var snäll och PM'a mig om du bor i Uppsala och har lust att göra ett test!
/Östen
3's 4G