Tråd: Net1 for Dummies
Hej kära vänner!
( Tyvärr kunde jag inte lägga upp bilder, eller länkar till bilder med img-taggen, även fast det stod jag kan göra det. Men får felmeddelande att jag har: too many links in message.
Men här är länkarna till bilderna, men ni får skriva -w-w -w före länken i en webläsare för att kunna se. )
[img].lindsjael.se/bilder/Soul4Gstatus.png[/img]
[img].lindsjael.se/bilder/Soul4Gstatus2.png[/img]
Jag behöver en förklaring på dessa värden, jag antar jag har ganska dåligt.
Åt vilket håll ska värdena för att de ska bli bättre?
Exempelvis RSRP som är -101 dBm
Är -101 sämre än -90 ?
Vad betyder SINR? som är på 6dB?
Är 10dB bättre än 6dB?
Ibland kan jag ha ett negativt värde -2dB ( det känns oroväckande )
Vad betyder de andra värdena: RSRQ, RSSI och Tx Power. Vad mäter de?
[img].lindsjael.se/bilder/CStimeout.png[/img]
Så här kan det se ut för mig ifall jag pingar google se -t
Detta är tex. när jag startat CounterStrike och data skall skickas ut på nätet. Jag kan få liknande symtom när jag kör bredbandskollen och när de mäter skicka-filer så får jag timeouts när jag pingar google.
Då och då, typ närsomhelst kan jag få en timeout när jag pingar säg under en 20 minuter utan att det är annan datortrafik över nätet. Alltså min dator får enbart stå och pinga google. Ibland kan jag få en ping på 3000ms. Ibland kan jag få ( Målvärddatorn kan inte nås )
Det har hänt ibland, oftast på natten, att min ping kan vara nere på 35-50ms och ett medelvärde på ca 60-80ms efter 1 timmes pingande. Och bara några få timeouts, kanske 10st.
Vad har jag då för utrustning?
Jag har 4G routern och extern antenn. Jag har riktat den mot Östra Frölundas sändare som är ca 1 - 1.5 mil bort fågelvägen. ( 1.4 mil tror jag )
Mitt hus ligger i en sänka och jag har en kulle mitt framför riktningen mot sändaren. Jag har antennen högst uppe på en stång på skorstenen på mitt 2våningshus plus stor vind.
Jag har växlande mellan 2-3 pluppar på signalmätaren.
Min granne som bor max 300 meter bort - dock högre upp på en höjd. Har exakt samma utrustning som jag men har 4 pluppar och mycket bättre mätvärden än jag. Han kan exempelvis få 12mbit datatrafik upp och 3.45 ned på bredbandskollen.
Vad kan jag göra?
Jag vill framför allt slippa alla timeouts och att jag ibland blir helt utan internet. Jag nöjer mig med att jag kan ha en 2-3mbit datatrafik upp och 1-1.5 mbit datatrafik ned. Stabilt så, utan timeouts eller nedkopplingar.
Är alla dessa timeouts ( när jag pingar ) mitt fel? ;-) alltså är det på min sida, eller kan det ha att göra med saker i sändaren i Östra Frölunda? Kan jag få lägre prioritet när alla är ute på nätet säg vid kl 18. på kvällen?
Jag kan nämna att jag hade exakt samma problem, med ping och nedkopplat internet under 3G tiden, före 4G uppgraderingen.
Hjälper det mig att försöka få upp antennen ännu högre? Just nu sitter den högst upp på en 2 meter hög stång från min skorsten?
Kan jag vrida antennen från att vara vertikalt till horisontellt? Alltså om antennen nu står vertikalt som ett uppånedvänt T... Kan jag prova vrida antennen så den blir ett liggande T?
Idag var vi uppe på taket och försökte rikta in anntennen ännu bättre - men mina mätvärden ändrades nästan inte alls? Imorgon ska vi prova om vi kan få upp antennen ännu högre. Hmmm typ en 4 meter hög stång, undrar hur svajjigt det blir??
Jag vill liksom bara SLIPPA bli nedkopplad från internet hela tiden
Det känns som någon slumpmässigt klickar på en strömbrytare ON/OFF just nu.
Är oerhört tacksam för svar & KRAM!
Mvh.
///Nicklas!