Vox medievalis skrev:Mycket välkommen information ! Hur hanterar Telia sina IP-adresser då ?
Det är en komplicerad fråga. En operatör kan behandla olika typer av ab. på olika sätt. Det jag skrev om Tele2 har jag verifierat med ett Tele2 mobil ab. jag hade fram till för två månader sedan.
Det är mycket möjligt att en operatör behandlar kontantkort, mobil-ab. och mobilabredbands-ab. på tre olika sätt. Att fullständigt reda ut alla varianter av ab. hos alla operatörer skulle kräva tillgång till väldigt många ab. som inte jag har.
Vad gäller Telia har jag ett Telia kontantkort som jag drog igång för att testa nu. Där fick jag en 10.176.119.xx adress, alltså en vanlig NAT:ad IP-adress ur de serier som är avsedda för privata nätverk. Om Telia gör något annat på andra typer av ab. kan jag inte svara på.
Kollade också på mitt Vimla-ab. (Telenors nät) som ersatt mitt Tele2-ab. och där får jag också en 10.25.223.xx adress.
Så det verkar svårt numera att få en skarp IP-adress på ett vanligt mobil-ab. Kanske går det bättre med mobilabredbands-ab. men det har jag inte tillgång till att prova tyvärr.