Operatörstystnad ställer till problem
Sedan två och ett halvt dygn ligger min 6840 stilla och stabilt mot en och samma 1800-sektor och detta utan vare sig DNS- eller IP-adressbyten. Peppar, peppar ta i trä... Med hänsyn till kulmen på hela havet stormar med cellväxlingar var 10-15 sekund är det uppenbart att problemen har (hade ?) samband med Telias nätförändringar. Själv har jag inte gjort något alls med denna router för att se utvecklingen.
Att det inte är alltför okomplicerat att tända upp tre nya 1800-siter med vardera tre celler samtidigt som befintliga 800-siter skall vara i parallell drift inom ett begränsat geografiskt område är uppenbart och förklarligt. Det intressanta är emellertid att problemen inleddes redan i samband med upptändningen av den första 1800-siten som låg i operativ drift ungefär en och en halv månad innan Telia (på min fråga) kunde/ville bekräfta att den var igång. Efter någon månad startade man, som jag nu har kunnat konstatera, upp ytterligare två 1800-siter inom området och då blev det riktigt fascinerande flipperspel på FritzBoxens nätlista. Nu kunde jag också själv se fysiska förändringar på antennbestyckningen på minst två siter. Sedan - för två, tre veckor sedan - lägger Telia på sin utbyggnadskarta ut ett meddelande om en veckolång störning med uppgiven orsak att man kommer att byta utrustning för att få allt bättre. Det är också nu det riktigt roliga börjar, gissningsvis under intrimningen av områdets nya 1800-täckning och nedsläckning av nästan alla tidigare 800-siter. Det är under den här "heta" perioden jag kunde vara ansluten (eller åtminstone visade FritzBoxens nätlista detta) till upp till 8 celler samtidigt !
Själv har jag inte tillräcklig kunskap om detaljerna i ett sådant här spel men jag har ändå varit med vid uppstarten av en ny site och då lärt mig att resp. operatörs nätplaneringsavdelning (eller vad det nu heter) levererar någon form av initieringsfil som laddas in i basstationen på plats. I den här filen antar jag att alla nödvändiga parametrar inkl. uteffekt etc finns inlagda efter att simulerats upp på planeringsskedet. Jag antar också att när det här är gjort på de nya basarna man behöver mäta upp erhållna/uppmätta signal- och täckningsvärden t.ex med utgångspunkt från angränsande stationer och sedan balansera/trimma in det totala täckningsområdet i förhållande till de facto uppmätta värden. Korrigeringar av alltför stor cellöverlappning, antennlobsrikningar mm. mm. föreställer jag mig tillhör denna slutjusteringsfas.
Konkret har jag därmed upplevt att detta faktiska frekvensbandsbyte för tre eller kanske fyra siter har inneburit störningar under totalt cirka tre månader att jämföra med den av Telia påannonserade veckolånga störningsperioden. Allt det här vore väl OK om man vågade gå ut och informera om hela störningsperioden för att därigenom minska kundens egen felsökning och funderingar som i brist på mer detaljerad information blir baserad på just funderingar och felaktiga slutledningar som i slutändan tagit väldigt mycket tid.
Det jag tekniskt funderar över är varför det under den här perioden uppträdde så frekventa cellväxlingar och mycket täta behov av routeromstarter ? Att cellväxlingarna styrs av flera specifika parametrar vet vi men någonstans måste det naturligtvis också finnas nätverktyg som kan ställas in för att öka/minska den relativa cellväxlingsfrekvensen och det abnorma och ständiga bytet av både IP-adresser och DNS-adresser. Och varför denna våldsamma CA-fördelning på upp till åtta celler som nu åter verkar ha reducerats till bara en (eller möjligen två). Omvänt kan man också ställa frågan om just dessa företeelser var avsiktliga från nätoperatörens sida för att lättare kunna följa trafikutveckling och trafikfördelning mellan de nya 1800-cellerna inom området i samband med intrimningen ?
Om inte operatörerna vore så sjukligt rädda för att informera bättre - och med mer detaljer för den/de som frågar - skulle situationen vara helt annorlunda. Säg som det är: ni kommer att få mer eller mindre stora problem med extrema växlingar av celler, DNS- och IP-adresser och dessutom en aldrig tillförne tillämpad CA (om det nu verkligen är/var det som FritzBoxens nätlista visade ?) under två till tre månader men sedan blir det jättebra - labba inte själv det är från oss problemen härrör.....
En frispråkig nätplaneringstekniker vore inte fel som forumdeltagare för att skingra alla (felaktiga ?) funderingar och för att förbättra kundrelationerna.
@danne: helt klart har Dina problem primärt samband med nätförändringar som 3 uppenbarligen inte ens vill erkänna att man gör/gjort (Telia erkänner och publicerar i alla fall att det kunde bli lite kortvarigt(!) strul för att sedan bli perfekt....). De extrema symptom Du stött på med t.ex operatörshopp borde rimligen ha att göra med någon standardavvikelse i 3:s system som inte förutsatts av AVM:s programmerare. Inom parentes samma principiella avvikelser som AVM efter flera veckors analyserande av mina loggar hittade i Phonzos VoIP-system och som omöjliggjorde stabil VoIP-uppkoppling direkt med 6840:an och krävde ett mellanled i form av ATA-boxar som var mer feltoleranta. Samma (standard)avvikelse hade de tidigare bara påträffat hos en enda mindre europeisk VoIP-operatör. Dags för 3 nu att bli avklädda....
Bottom line: grattis alla ni som står inför ett frekvensbandsbyte - räkna med att alla fel och konstigheter helt beror på operatören - och att det varar mycket längre tid än man annonserar - om man gör det alls !
HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP. RESERV: AVM 6840 LTE och AC810