Tråd: Huawei E5186 (Telias)
Både Telia och Tele2 har gått över till denna router som stationär. I Tele2-butiken hävdade de att deras router var låst till dem, om det stämmer är en annan sak… Telia hade också fått in den i butik, och där kollade de med supporten som sa att den var olåst, vilket också stämmer.
Är väldigt besviken på B593s-22 som Telia har erbjudit mig, så jag jämför med den i första hand. Ska man ta de skillnader man först upptäcker så är det att de två glasspinnarna (antennerna) inte längre följer med, inte heller den korta usb-förlängningen samt att simkortet ska vara micro.
Programvaran är ser inte särskilt brandad ut, endast Telias violetta färg på några ställen.
Med Comviq kort i
Den stöder Band8 (900MHz) direkt
Går dock inte att låsa på 900 i inställningarna, följande alternativ finns
Men kör man ett PC-program som heter LTEWatch så dyker det upp fler alternativ att låsa på, samt lite mer signaldata
Band5 är lite udda…dock verkar Band38 (2600TDD) inte finnas med. Det är även så att om man låser en frekvens med LTEwatch, t ex 900 så behåller routern den även efter man brutit strömmen.
Fungerande VoIP och SMS om än lite enkelt, signaldatan som routern visar
LTEWatch visar även RSRP och RSRQ. De två sistnämnda fladdrar lite väl mycket för att man ska lita helt på dem, men ger en stor hjälp att justera antenner jämfört med fem staplar. Routern har även 5GHz wifi och verkar kunna köra båda båda frekvenser samtidigt.
Appen ger jag inte mycket för, har testat med android och den slukar batteri.
De inbyggda antennerna är bra måste jag säga, klarar 2600MHz 11km bort med bra fart.
Saknas en del saker som dyndns och avancerad VPN, ingen Fritzbox eller proffsrouter men ett stort lyft från föregångaren.
Är lite rädd att Telia ska uppgradera den automatiskt, då den inte är särskilt "Teliaampurterad" i mjukvaran.
/danne