Det går alltså inte att veta vilken sticka som är bäst utan att ha jämfört under laboratoriemässiga former. Mig veterligen finns inga sådans tester publicerade för usb-stickor, däremot finns det för telefoner.
Som man får uppfatta frågeställningen inkluderas modemens inbyggda antenner. Egentligen bör mottsgarna jämföras separat från sina testpunkter, dvs exklusive de interna antennerna, vilket gjorts för telefoner.
Modem med dubbla antennkontakter är att föredra eftersom det medger diversitymottagning med dubbla externa antenner som en del sierrawirelessmodem. Men förmågan till diversitymottagning är ännu mindre känd eller testad, vare sig med interna eller externa antenner.
Ett suveränt 3G modem var det sierra wirelesskort som sitter i vololink 125.
4G modem som E392 eller E3276 har dubbla kontakter för mimo, men i vilken mån båda används effektivt för 3G är svårt att veta.
Som E Kafeman beskrev så är störnivån kring modemet viktig. Omgivande elektronik stör ofta. En del störnngar är breddpektralt brus. Men andra kan ligga samlaat på frekvenser inom önskat band. Detta kan kollas i EMC-labb vilket jag gjort för en router som störde insatta usb-modem på 4G 800 vid låga signalnivåer. Störningen kom via usb-uttaget. Skillnaden mellan denna router och andra som inte störde märkbart var att downloadfarten halverades om extern antenn inte användes (RSRP var -112 till -116 dBm).
Det är möjligt att någon qualcomm rep skulle kunna yttra sig om vilket chipset som är känsligast om man frågar runt hos qualcomm på mobile world congress i Barcelona. Men sedan beror prestanda också på hur chipsettet använts av modemtillverkaren.
Enkla svaret är att köpa alla modemen och testa på plats under de givna förutsättnngarna. Är förresten den relevanta parametern endast känslighet? Det går att ha extremt känsliga mottagare som dock ger mycket bitfel och därmed låg fart. Tänker på en mottagare för telegrafi som jag byggde i ungdomen. Sista mellanfrekvens var 20 KHz (ferritkärnor som filter). Den blev så extremt smalbandig att snabba telegrafitecken flöt i varandra. Jag fick därför minska selektiviteten. Överfört på 3G innebär detta att känslighetsbegreppet innefattar förmågan till läsning av den använda modulationsformen utan bitfel.
Telefonsntenner är vanligen sämre än modemantenner pga platsbrist plus att störnivån är svår. Vid mätningar har samsung S4 och iphones visat på prestanda 5-6 dB under referensantenn med 0 dBi gain.
E398 är ett gammalt modem, nyare som E3276 kan förmodas ha bättre prestanda.
E3351 sägs vara minsta 3G modemet, således förkrympta egna antenner.
E3276 är betydligt större än E3351 och E398 så det tar förmodligen emot bättre pga större antenner och modernare chipset.
Opticon icon 225 är ett gammalt modem, finns ingen anledning att satsa på det.
Netgear air card modem kan vara intressanta. Kolla runt där.
Vad är bakgrunden till frågan?
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.