Tråd: Problem med 3's router, ZTE MF28G
Har haft en 3-brandad router sedan drygt ett år, ZTE MF28G, som börjat strula.
När den varit i drift 1-2 dygn så går den ej att kontakta, varken via trådlöst eller kabel.
Den skickar ut trådlös signal så routern finns med i listan över trådlösa nätverk.
Routern är testat mot en mast, ca 2km bort, på 4G och en annan mast 500m bort, på 3G med samma bekymmer.
Förra veckan kom den hem från service med besked om att den var felfri men att man fabriksåterställt routern samt att mjukvaran laddats om.
Tror Ni att den fungerade?
Inte! Precis samma fel kvarstod!
Men givetvis så ville man ha 350:- för felsökning och konstaterande att den fungerade.
Efter kontakt med kundtjänst så krediterades dock denna avgift men bekymret med routern kvarstår.
Under andra samtalet med kundtjänst så kom vi fram till att jag skulle testa SIM-kortet i ett annat modem och kortet har körts i 2 dygn i ett Huawei E173 monterat på en Huawei d100-router, utan problem.
Ny kontakt med kundtjänst; nu trodde man att det kanske kunde vara fel på BÅDA MASTERNA och ville att jag skulle låna ut routern till någon som anslöt mot mast skild från de båda jag provat?!
Eftersom jag inte kunde hitta någon i omgivningen som kunde fixa detta så var jag tvungen att hitta annan lösning.
Routern står nu, på eget initiativ, och snurrar utan SIM-kort för att se om låsningen inträffar.
Någon som har flera idéer om vad att testa?
Detta eftersom 3 tydligen har bestämt sig för att den är felfri och ej vill ta emot den igen?
Tech Blog of Sweden