Tråd: Bara krångel, vad gör man?
Jag kommer snart att förlora förståndet... Nu bara jävlas bredbandet. Normalt får jag ut strax över 1 Mbit/s när jag tar emot och ca 0,5 Mbit/s när jag skickar. Jag saknar ord att beskriva bitterheten över den hastigheten sett till priset jag betalar, men det är det eller ingen uppkoppling alls. Förr fanns Telias ADSL med upp till 0,25 Mbit/s delad lina, så i jämförelse med det är nyss nämnda hastighet som blixten...
Bor 2 km från en 3-mast, men det fungerade inte heller. Så det fick bli Net1. De första provveckorna funkade det fint. Efter det - not so much... Pratat med supporten men förutom "starta om modemet, uppgradera mjukvaran, köp en antenn, flytta modemet" så är de föga hjälp. Gång 67 fick jag prata med någon som faktiskt noterade att det "låg och hoppade" mellan två master, vilket det inte skulle. Jag fick "numren" på rätt mast så jag kunde kolla. I övrigt så ingen hjälp... Det gör ingen skillnad om den ligger limmad mot en och samma mast eller inte.
Fungerade hjälpligt något år. Sen började den tappa kontakten med nätet ungefär en miljon gånger per dag. Supporten ingen hjälp. Omstart så fick den kontakt, och så tappade den efter 20 - 90 minuter. Omstart osv.
Men vänjer sig även med jävelskap, men nu senaste dagarna har det varit värre än värst. Nu har den kontakt, men det går som sirap. Kvällens höjdare är det här
Såg ut såhär när jag gick in och kollade:
Network Information
Module Information
Module Version V6H220COMM
Module Status OK
Module ESN 0x5F6AE2AA
Network Status
Connection Information EV-DO Rev. B
Combined DRC 614.4 kbps
(DRC, Data Rate Control, is the theoretical maximum data rate and should only be used to optimize your signal.
It does not necessarily reflect your actual throughput.)
Carrier 1 Network RSSI : -90 dBm
Ec/Io : - 2 dBm
Channel No. : 174
PN : 248
Mobile Transmit Power : -60 dBm
DRC : 614.4 kbps
Carrier 2 Network RSSI : 0 dBm
Ec/Io : 0 dBm
Channel No. : 0
PN : 0
Mobile Transmit Power : 0 dBm
DRC : - kbps
Carrier 3 Network RSSI : 0 dBm
Kör en reboot. Direkt efter den 2,06 resp 0,52 Mbit/s. Kors i taket, så högt har jag aldrig mätt upp förr. Tio minuter senare: 0,27 resp 0,2.Det går upp och det går ner... mest går det inte alls.
Kör en ny reboot 0,90 Mbit/s resp 0,44 Mbit/s. Fem min senare 1,28 Mbit/s resp 0,32. Det är rena rouletten om man ska ha någon hastighet alls.
Och i skrivande stund:
1,32 Mbit/s resp 0,52 Mbit/s (dvs där det brukar ligga normalt. Men om tre minuter kan det vara sirap igen...)
När hastighet som ovan: Network Information
Module Information
Module Version V6H220COMM
Module Status OK
Module ESN 0x5F6AE2AA
Network Status
Connection Information EV-DO Rev. B
Combined DRC 1536.0 kbps
(DRC, Data Rate Control, is the theoretical maximum data rate and should only be used to optimize your signal.
It does not necessarily reflect your actual throughput.)
Carrier 1 Network RSSI : -89 dBm
Ec/Io : - 2 dBm
Channel No. : 174
PN : 248
Mobile Transmit Power : -60 dBm
DRC : 1536.0 kbps
Carrier 2 Network RSSI : 0 dBm
Jag har läst lite här, och noterat den tydligen ska gå på flera carriers. Det gör den sällan.. Efter reboot går den oftast på 2 carrier - i 30 sekunder, sedan på en.
Första frågan: VoIP vad är det? Nån slags IP-telefoni som jag fattar det? Jag använder bara bredband, men det var aktiverat såg jag när jag var inne och snurrade, och ett nummer ifyllt. Jag slog av det i alla fall.
Vad fan gör man åt eländet? Flyttar till stan? ;(
Ingen antenn, hade det förr men gav noll skillnad, sen blåste den bokstavligt talat åt skogen i en storm.