Min farhåga om batteriet är generell. Inga li-ionbatterier tål kontinuerlug laddning, tänk på laptops som är anslutna med nätaggregat. Jag har inte tagitsteget att kontakta den oberoende verkstaden som telenor använder för garantirep av MF93F för hjälp att komma åt batterianslutningen. Jag kommer åt batteriet men inte anslutningen som sitter under en plastram som jag kunnat lossa.
Jag använder Mf93D mest på resor eller om jag är ute. För fast 4G uppkopplling använder jag helst AVM-routrar men de har enbart 4G och inte 4G 900. På Öland har jag använt AVM6840 veckor i sträck med telia 4G 800. Det finns billigare varianter, 6842 och 6810 men det kräver lite antennanslutningsfixsomär enkel.
B593 vore ett alternativ men någon skrev att den inte är avsedd att vara inkopplad permanent. Många är nog det. Hur som hoppar den mellan band om man inte har stadig och stark 4G signal från en cell.
Din användning skulle egentligen kräva en M2M router lik dem Communica.se säljer men AVM funkar. Jag har två AVM adsl routrar i kontinerlig drift sedan ett par år.
Strömnande radio kontinuerligt, det låter inte som SR.
Bra med Ontech eftersom den larmar vid låg temperatur. Har du larm för långvarigt strömbortfall?
Börja med MF93D och antennen, kolla hur uppkopplingen blir och ta en ny funderare sedan på långsiktig lösning för router. Problemet är ju mest om MF93D inte startar igen efter strömavbrott och urladdat batteri. Vem ska trycka på knappen? Det är en så pass bra router att man önskar den funnes i nätförsörjd variant som man kunde reboota med tidur.
En annan variant är att senare flasha in Huntsman i MR3420 och sätta ett modem som E392 i den. Reboot då och då med tidur. Huawei och TP link låter inte som höjden av tillförlitlighet men det kan nog funka.
För enbart VP behov skulle en pocketport2 minirouter med ett E392 funka. Stor som en cig tändare,ethernet ut. Men routerfw funkar inte riktigt bra än för 4G. Test pågår.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.