SINR syns inte på skärmen på MF93D, bara RSSI. Samma sak med Huaweis nya mifis som jag dock inte vet om de visar SINR alls. Det är dock mycket enkelt att se MF93D webinterfacet inkl alla relevanta signaldata även på en smartphoneskärm och något måste du ju ha för att surfa eller voip-ringa med.
Netgear har tagit över Sierra wireles Aircard division med 130 personer inklusive marketing chefen för alltihop. Denne Mr Green visade Netgear mifis i Barcelona. Jag frågade särskilt om SINR på skärmen och han sade att det är SINR som visar som staplar när man är på 4G. Den modell som säljs idag har inte 900 men det kommer och jag har koll på den. Modellen har också TS9 kontakter och han berättade att det är australiensarna som kräver TS9 istället för CRC9. Sunktelia nöjer sig som bekant med inga kontakter alls. Mr Green var för övrigt den ende teknikinitierade marketingmänniska jag mötte på MWC men han hade nog gått från ingenjör till Sr director of marketing. Om man kunde utrota alla marknadsförare (i övrigt) kanske det skulle gå att få SINR i siffror som dB på skärmen. För 3G Ec/No och för GSM RSSI. Det kan ju inte vara så svårt att informera kunderna om att ju högre siffran är, desto bättre är det men att olika mått används på GSM, 3G och 4G. Eller så fick man väl hitta på någon arbiträr gemensam skala som funkade för alla tre teknikerna. Det finns för övrigt för signalstyrka i form av ASU men då blir det det RSSI som bara är relevant för GSM och i viss mån 3G.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_phone_signal
Det är klokt att ta med sig en (eller numera två) lätt Huawei 3G magnetfotsantenn på resa. Jag använde en tillsammans med en 3G mifi på resa i Sydafrika och det gjorde avsevärd skillnad.
VIP net kör LTE 1800 och 2600 också men förmodligen mest i städer.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.