Tråd: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse
Hej,
har nu varit i Linköping ett tag och har hoppat runt mellan tre operatörer - 3, Telenor och Telia. Jag har märkt ganska stora skillnader mellan dessa.
Där vi har bott har vi fått bäst hastigheter med Telenor, 40-65Mbit/s ner och 30-40Mbit/s upp beroende på tid på dygnet. Med 3 och Telia har det legat mellan 30-45Mbit/s ner och 15-25Mbit/s upp. Svarstiderna har legat mellan 20-40ms hos alla operatörer, så ingen skillnad där.
När jag har testat så har ju Telenor sett ut som bäst, hastighetsmässigt vilket enligt mig borde leda till den bästa surfupplevelsen. Men när jag och några kompisar har surfat med operatörerna så har Telenor varit den som har varit sämst, det tar lång tid innan sidan börjar laddas, sidor slutar svara osv. Med 3 och Telia så har det gått mycket snabbare, trots lägre hastighet.
Alla operatörer har körts i samma hårdvara, en Huawei E5172 från 3 samt en MF93D från Telenor - samma upplevelse med båda enheterna. Ingen operatör har haft dåliga värden när jag har kollat i MF93D. Vi har även testat med olika DNS-servrar, både Googles och OpenDNS - samma upplevelse oavsett DNS.
Nu är min fråga till er - vad kan påverka upplevelsen så mycket och göra den snabbaste operatören till den sämsta?