Ifall ungdomarna inte känner till det så kallades telefon Gorba därför att Nokia lyckades med tidernas reklamkupp. Då Michail Gorbatjev var i Finland på besök 1987 så fick Nokia honom att ringa till Moskva med en av Nokias tegelstenar och tala med sin kommunikationsminister. Det speciella med tegelstenen var att den inte hade en skild lur som mobiltelefonerna (som kallades radiotelefoner på den tiden) annars hade utan allting var instoppat i luren - som såg ut som en tegelsten.
De hade långa antenner på den tiden och täckningen var bättre än i dagens läge. Jag hade min Ericsson i traktorn mitt i storskogen och hade utmärkt hörbarhet vilket man inte kan säja om dagens system. Det var också nödvändigt att ha den i traktorn så den kunde drivas av traktorns batteri för det egna (stora) batteriet höll inte länge.
Visst har tekniken gått framåt. I dag jobbar jag på samma plats som då jag köpte Ericssons släpbara men nu kan jag via Androiden titta på temperaturen i värmepannan hemma och liknande. Jag har 1-trådssystem med givare som mäter temperaturerna på 7 punkter och ritar upp grafer (med RRDtools) som läggs ut på nätet. Likaså kan jag här i skogen kolla in övervakningskamerorna på olika ställen både i Finland och i Sverige.
Och det är bara 25 år sedan :-).