Tråd: Telenor/N4M i Gränby, Uppsala
För att få lite bättre struktur väljer jag att göra en ny tråd istället för att fortsätta på den tidigare (som egentligen inte handlade om detta). Idag har jag vidare testat i Gränby och runt Gränby Centrum kring den site det gäller.
I lördags var jag där första gången, då är det ju väldigt mycket folk där - idag var jag där vid 11-11.30 tiden, då det är betydligt mindre folk där. Vilket gör att masten borde ha kapaciteten för att klara av rusningstiden där - när det då är mycket mindre folk borde den gå på överkapacitet tycker jag.
Annan bil, fler platser och bättre testmöjligheter hade jag möjlighet till idag. Så för att utesluta att det var något i den nya bilen med BT eller liknande tog jag en äldre modell utan sånt - Ford Focus -00.
Jag har testat främst med MF93D och Telenor - men även mätt med 3 (i ett E3276s-210) som har sin TDD 2600-mast på huset bredvid, jag testade även någon gång med Tele2. Från de två "nya" platserna har jag mätt med FTP något jag inte gjorde på den första, utan där är det endast BBK-värden.
Södra parkeringen, samma som tidigare - ca 230 meter från siten.
Telenor
Tele2
Norra parkeringen - ca 550 meter från siterna.
Telenor
BBK:
FTP:
3
BBK:
FTP:
Norra Slavstavägen - ca 550 meter från siterna. Annat håll, annan ändelse på Cell ID hos Telenor.
Telenor
3
-Alla FTP-tester är gjorda mot speedtest.tele2.net - servern. Jag har hämtat ungefär 300MB i de testerna av en 100GB fil och mätt har jag gjort med DUMeter.
Att döma av testerna, så tycker jag att det verkar som så att basstationen antingen är konstant överbelastad eller att det är något fel. I min tanke så borde N4M upp till "80Mbit" FDD 2600-master kunna leverera bättre hastigheter än vad 3s upp till "64Mbit" TDD 2600-master kan.
3s FDD 2600 finns inte i Uppsala än, så jag kunde tyvärr inte få fram någon nätinfo där.