Skälet till att routern byter band är förmodligen att RSRP är starkare på 2100 än på 900 vilket kan vara fallet även om signal/brusförhållandet är sämre på bandet med den starkare signalen. Men routern använder inte SINR som parameter/kriterium för bandval och förmodligen inte ens RSRQ skillnad. Detta är en situation som operatörerna som beställt MBR1310 inte brytt sig om att ta hänsyn till. Dessutom säljs de här netgearroutrarna enbart genom operatörer enligt vad man sade mig på det svenska netgearkontoret för ett år sedan så då har man väl struntat i avancerade användares önskemål om att kunna styra bandval.
den enda möjlighet jag kan se är att använda en så bandselektiv antenntyp som möjigt. Det blir då yagi, stil carant ACY15. Den går att få tag i men man får leta lite.
Panelantenner ska man akta sig för, de är inte lika selektiva.
Just det här strulet med bandval till 900 hos många routrar fick mig att fastna för MF93D. För övriga band kan jag låsa AVM6840.
Riktigt knepigt bli problemet om en cell på 800 är störningsfriare men det finns flera 900 celler i närheten som är starkare men som stör varandra. Där är det svårt att använda antenners selektivitet eftersom 800 antennen även tar in 900. Det är rör närmast telenor/tele2 som kör både 800 och 900 över N4M.
Blir man riktigt arg kan man fundera på att installera ett filter i serie med antennen. Titta på SAW filter alternativt bandspärrfilter. Dessvärre bör de impedansanpassas också. Det här är ett område som aldrig varit uppe till diskussion på forumet och min kunskap om vad som kan användas för att framhäva 900 MHz bandet respektive blockera nedlänken på UMTS 2100 är ringa. När det gäller att sänka signalnivån på 2100 kan man antingen tänka sig något som fungerar som en parallellkrets med hög impedans vid 2100 och därför ska ligga i serie med antennen eller en seriell krets som ska ligga tvärs över antenningången och kortsluta signalen. Båda är grundläggande radioteknik men det gäller att få det att fungera vid 2GHz. S.k. Notchfilter är förmodligen för smala.
Ytterligare en filtertyp som kan komma ifråga är ett lågpassfilter som släpper igenom upp tlll 900 men spärrar t ex över 1200 MHz.
Det här verkar mycket intressant för ändamålet. SMA kontakter, 50 ohms impedans och bara 0,7 dB dämpning vid 900 MHz men rejäl dämpning vid 1,5 GHz och 2,4 GHz. Dämpningen bör räcka till även vid 2100 MHz.
http://www.readymaderc.com/store/index. … cts_id=493
Betydligt billigare än två ACY15. Fast deras signalförstärkning på ca 14 dBi är välkommen i alla fall om du vill ha bra SINR och hög fart. Att filtret är till för amerikanska radiostyrningssändare på 900 MHz spelar ingen roll.
Se även ny klistrad tråd om filter inom antenndelen av forumet.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.